Banner Portal
Reading propositions
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Philosophy
Philosophy of education
Education
Thought
Archive.

How to Cite

GALLO, Sílvio Donizetti de Oliveira; CARVALHO, Alexandre Filordi de; SANTANA, Marcos Ribeiro de. Reading propositions : a perspective of the archive of production in the fields of philosophy and philosophy of education in the 30 years of the brazilian journal Pro-Posições. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1–32, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8657935. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this article we aim to collect and comment on the production in the fields of Philosophy and of Philosophy of Education published during the 30 years of the Pro-Posições journal. To do so, we organized into three thematic parts a set of thematic occurrences that are present, at the same time, in three decades of publications. The first decade covers the years from 1990 to 1999, highlighting the theme of Education and its republican value in the Brazilian redemocratization, with emphasis on critical thinking; the second decade, between 2000 and 2009, brings to light a series of analyses concerning the millenary challenges for the field of Education, mainly the ethical-political problematization of society in general; the last decade, from 2010 to 2018, evidences the increase of the presence of Philosophy and Philosophy of Education in the field of Education, entailing themes such as differences, inclusion, and subjectivities. Besides observing that Philosophy and Philosophy of Education are remarkable fields over the 30 years of the Pro-Posições journal, we argue that the same problematizations of all three decades of publication are urgent for reiterating one of the struggles of critical thinking in the defense of the republican Education and of its democratic principles, in addition to drawing attention to the urgency of the place of differences and multiplicities in the field of Education.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Deleuze, G., & Guattari, F. (1992). O que é a filosofia?. Rio de Janeiro: Editora 34.

Foucault, M. (1980). L’archéologie du savoir. Paris: Gallimard.

Foucault, M. (1996). A ordem do discurso (2a ed.). São Paulo: Loyola.

Gallo, S. (2007, julho/dezembro). Filosofia da Educação no Brasil do Século XX: da crítica ao conceito. Eccos – Revista Científica, 9(2), 261-284.

Gallo, S. (2012, setembro/dezembro). Jean-Jacques Rousseau: uma dupla comemoração. ProPosições, 23(3), 217-222. Diverso e Prosa. Recuperado em 20 de julho de 2019, de http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072012000300013.

Rancière, J. (2018, setembro/dezembro). Escola, produção, igualdade. Pro-Posições, 29(3), 669- 686. Recuperado em 20 de julho de 2019, de http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248- 2018-0121.

Rousseau (2012, setembro/dezembro). Duas cartas (Dorothée de Bruchard, Trad.). Pro-Posições, 23(3), 223-225. Diverso e Prosa. Recuperado em 20 de julho de 2019, de http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072012000300014.

Santos, M. E. E. dos. (2015, janeiro/abril). Educação e Contemporaneidade em Michel Serres. Pro-Posições 26(1), 239-257. Diverso e Prosa. Recuperado em 20 de julho de 2019, de http://dx.doi.org/10.1590/0103-7307201507615.

Serres, M. (1993). Filosofia mestiça – Le tiers-instruit. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Serres, M. (2013). Polegarzinha. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. Submetido à avaliação em 30 de julho de 2019; aceito para publicação em 29 de agosto de 2019.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.