Banner Portal
The demon of Béla Tarr
Acesso Remoto (Português (Brasil))
Acesso Remoto

Keywords

Béla Tarr
Cinema
Deleuze-Guattar
Literature
Thought.

How to Cite

BENEDYKT, Breno Isaac; RIBEIRO, Cintya Regina. The demon of Béla Tarr: between cinema, literature and education. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1–25, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658050. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This research discusses the experience of thought from a philosophical perspective, guided by the writings of Gilles Deleuze and Félix Guattari, aiming to question representational modes of thought constitutive of the present time, in order to pursue their philosophical ramifications in the field of education. To do so, the article analyzes an experience of thought based on the encounter of cinema and literature. In a more circumscribed way, the work of the filmmaker Béla Tarr is chosen as a fruitful example of the articulation between a certain mode of filmic construction and the literary work. Exploring the singularities of this creation, the article proposes this filmic construction configures what can be called a Tarrian procedure. In conclusion, the encounter with the sensitivity of the Tarrian images incites the audience to come in contact with the sensitivity of thought itself, a place where education can forge its powers.

Acesso Remoto (Português (Brasil))
Acesso Remoto

References

Blanchot, M. (2002). El espacio literario. Madrid: Editora Nacional.

Blanchot, M. (2013). O livro por vir. São Paulo: Martins Fontes.

Deleuze, G. (1976). Nietzsche e a filosofia. Rio de Janeiro: Editora Rio.

Deleuze, G. (2000). Diferença e repetição. Lisboa: Relógio D’Água.

Deleuze, G. (2009). A imagem-movimento: cinema I. Lisboa: Assírio & Alvim.

Deleuze, G. (2010). Conversações. São Paulo: Editora 34.

Deleuze, G., & Guattari, F. (2007). O que é a filosofia? São Paulo: Editora 34.

Dostoiévski, F. M. (2013). Os demônios. São Paulo: Editora 34.

Kovács, A. B. (2013). The cinema of Béla Tarr. Nova York: Columbia University Press.

Pelbart, P. P. (2010). O tempo não-reconciliado: imagens do tempo em Gilles Deleuze. São Paulo: Perspectiva.

Rancière, J. (2013). Béla Tarr: o tempo do depois. Lisboa: Orfeu Negro.

Shakespeare, W. (2009). Macbeth. São Paulo: Cosac Naify.

Tarr, B. (1994). A brief interview with Béla Tarr (Steevee, Entrevistador). Earthlink.

Tarr, B. (2000). Interview with Béla Tarr: about Werckmeister Harmonies (Cannes 2000, Director’s Fortnight) (E. Schlosser, Entrevistador). Recuperado de http://brightlightsfilm.com/interview-bela-tarr-werckmeister-harmonies-cannes-2000- directors-fortnight/#.VrEIQlLGD7Q.

Tarr, B. (2002). Un cinéma topologique (J-L. Lestocart, Entrevistador). ArtPress, 279.

Tarr, B. (2011). Béla Tarr (G. Pollard, Entrevistador) [Vídeo]. Recuperado de http://www.youtube.com/watch?v=HPpJoTmIeuc.

Tarr, B. (2012). The Turin horse (V. Sélavy, Entrevistador). Recuperado de http://www.electricsheepmagazine.co.uk/features/2012/06/04/the-turin-horseinterview-with-bela-tarr/.

Tarr, B. (Direção). (1977). Ninho familiar [Filme de longa-metragem]. (100 min).

Tarr, B. (Direção). (1982a). Macbeth [Filme de longa-metragem]. (62 min).

Tarr, B. (Direção). (1982b). Pessoas pré-fabricadas [Filme de longa-metragem]. (102 min).

Tarr, B. (Direção). (1984). Almanaque de outono [Filme de longa-metragem]. (115 min).

Tarr, B. (Direção). (1987). Maldição [Filme de longa-metragem]. (122 min).

Tarr, B. (Direção). (1989). The last boat [Filme de média-metragem]. (31 min).

Tarr, B. (Direção). (1994). Satantango [Filme de longa-metragem]. (430 min).

Tarr, B., & Hranitzky Á. (Direção). (2000). Harmonias de Werckmeister [Filme de longa-metragem]. (145 min).

Tarr, B., & Hranitzky, Á. (Direção). (2011). O cavalo de Turim [Filme de longa-metragem]. (146 min).

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.