Banner Portal
The portfolio construction and knowledge of teachers in post graduation in health
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Portfolio
Teaching in health
Assessment of learning
Higher education.

How to Cite

ZUKOWSKY-TAVARES, Cristina; LIMEIRA, Polyana de Castro; RUIZ-MORENO, Lidia. The portfolio construction and knowledge of teachers in post graduation in health. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1–19, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658077. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

A scenario of changes and innovations in the training of health professionals triggered this research that aimed to analyze the role of reflective portfolio in the construction of teaching knowledge, in the context of the Department of Didactic-Pedagogical Training in Health, with 68 graduate students in the health field. With the thematic analysis seven categories: Previous experience and portfolio construction process; Construction of subjectivity; Stimulate the autonomy/self-knowledge; Development of creativity; Integration theory and practice and teaching practice; Development of reflective capacity and synthesis; Changes in evaluation concepts. It was concluded that the portfolio provides the construction of knowledge for teaching, an emancipatory perspective, with metareflection about the educational process, promoting involvement of the subject with their learning and health needs of the population.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Abensur, P., Carvalho, G., & Ruiz-Moreno, L. (2015). O processo de formação didáticopedagógica em saúde: aprendizagens percebidas na voz dos pós-graduandos. ABCS, 40(3), 158-163.

Alarcão, I. (2003). Questões da nossa época: Vol. 8. Professores reflexivos em uma escola reflexiva (6a ed.). São Paulo: Cortez.

Batista, N. A (2005). Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise. Trabalho, Educação e Saúde, 3(2), 283-294.

Behrens, M. (2008). Reflexões sobre a síndrome do portfólio. In M. P. Alves, & E. A. Machado, Avaliação com sentido(os): contributos e questionamentos (pp. 153-171). Santo Tirso: De Facto.

Bélair, L. M., & Van Nieuwenhoven, C. (2012). O portfólio: uma ferramenta de consignação ou de avaliação autêntica? In L. Paquay, C. van Nieuwenhoven, & P. Wouters (Orgs.). A avaliação como ferramenta de desenvolvimento profissional de educadores (pp. 167-182). Porto Alegre: Penso.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. (2014, 23 de junho). Resolução nº 3, de 20 de junho de 2014. Institui diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação de medicina e dá outras providências. Diário Oficial da União, seção 1, 8-11. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1 5874-rces003-14&category_slug=junho-2014-pdf&Itemid=30192.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. (2001, 9 de novembro). Resolução CNE/CES nº 4, de 7 de novembro de 2001. Institui diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em medicina. Diário Oficial da União, seção 1, 38. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES04.pdf.

Buckley, S., Coleman, J., Davison, I., Khan, K. S., Zamora, J., Malick, S., … Sayers, J. (2009). The educational effects of portfolios on undergraduate student learning: a Best Evidence Medical Education (BEME) systematic review: BEME Guide no 11. Medical Teacher, 31(4), 282-298.

Casanova, I. A., Batista, N. A., & Moreno, L. R. (2018). A educação interprofissional e a prática compartilhada em programas de residência multiprofissional em saúde. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, 22(Supl. 1), 1325-1337. doi:10.1590/1807-57622017.0186.

Cotta, R. M. M., Costa, G. D., & Mendonça, E. T. (2013). Portfólio reflexivo: uma proposta de ensino e aprendizagem orientada por competências. Ciência & Saúde Coletiva, 18(6), 1847- 1856.

Chizzotti, A. (2006). Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Vozes.

Ghedin, E., & Franco, M. A. S. (2011). Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo: Cortez.

Hadji, C. (2001). Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed.

Lüdke, M., & André, M. (2014). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU.

Minayo, M. C. S. (2004). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec.

Mohr, A. (2011). A formação pedagógica dos profissionais da área da saúde. In V. Brant, Formação pedagógica de preceptores do ensino em saúde (pp. 53-65). Juiz de Fora: Editora UFJF.

Moreira, J. R., & Ferreira, M. J. (2011). Os webfólios como contributo para o desenvolvimento profissional docente e como dispositivo de avaliação. In M. P. Alves, M. A. Flores, & E. A. Machado (Orgs.), Quanto vale o que fazemos? Práticas de avaliação de desempenho (pp. 177- 195). Santo Tirso: De Facto.

Pimenta, S. G. (2012). Formação de professores: identidades e saberes da docência. In S. G. Pimenta (Org.), Saberes pedagógicos e atividade docente (8a ed., pp. 15-34). São Paulo: Cortez.

Rangel, J. N. M., Nunes, L. C., & Garfinkel, M. (2006). O portfólio no ensino superior: práticas avaliativas em diferentes ambientes de aprendizagem. Pro-Posições, 17(3), 167-180.

Ribeiro, M. L., & Cunha, M. I. (2010). Trajetórias da docência universitária em um programa de pós-graduação em saúde coletiva. Interface, 14(32), 55-68.

Ruiz-Moreno, L., Leite, M. T., & Ajzen, C. (2013). Formação didático-pedagógica em saúde: habilidades cognitivas desenvolvidas pelos pós-graduandos no Moodle. Ciência e Educação, 19(1), 217-229.

Santos, B. S. (2003). Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez.

Tardif, M. (2000). Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqüências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, 13, 5-24.

Tracana, M. G., & Lamas, E. P. R. (2011). Autoformação continuada: contributos do relatório final de estágio/portfólio. In M. P. Alves, M. A. Flores, & E. A. Machado, Quanto vale o que fazemos? Práticas de avaliação de desempenho (pp. 153-175). Santo Tirso: De Facto.

Villas Boas, B. M. F. (2005). Portfólio, avaliação e trabalho pedagógico. Campinas: Papirus.

Vygotsky, L. S. (1998). A formação social da mente (6a ed.). São Paulo: Martins Fontes.

Zukowsky-Tavares, C., & Prata-Linhares, M. (2013). Portfólio digital: contribuições para uma avaliação formativa. In: M. A. Pimenta, S. A. Pimenta, Avaliação em perspectiva: da concepção à ação (pp. 83-108). Campinas: Alínea.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.