Banner Portal
In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES
REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO (Português (Brasil))

Keywords

Inventive training
Permanent education
School

How to Cite

BARROS, Maria Elizabeth; FERRAÇO, Carlos Eduardo; DEBENETTI, Carmen Ines. In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 31, p. e20170120, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660744. Acesso em: 10 may. 2024.

Abstract

The article deals with the experience of a training course for elementary school teachers of the municipal education system in the city of Serra in the state of Espírito Santo / Brazil. It aims to contribute with the conceptual and methodological formulation of educators’ training in schools, considering that formative processes are not reduced to its informational dimension. Following this direction of analysis, the training of professionals enabled the consolidation of a collective space for dialogues about work in school. The formative experience carried out also enabled the creation of ways to think of the changing reality, the existence-happening of life in schools, from a perspective, according to which, thinking is not to represent by a previously given world but rather creating oneself and other worlds. The dialogue of meetings took place from the experiences at the school in conversation circles. The formative process aimed to create educational practices grounded on living and its expansive dimension.

REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO (Português (Brasil))

References

Barros, M. E. B., Cesar, J., Gomes, R., & Daros, R. (2014). Verbos do apoio institucional em pesquisa: transversalizar, transdisciplinarizar e fortalecer redes de trabalho-vida na saúde. In R. Pinheiro, F. H. Silva, T. C. Lopes, & A. G. Silva Jr. (Orgs.), Práticas de apoio e a integralidade no SUS: por uma estratégia de rede multicêntrica de pesquisa (pp. 83-110). Rio de Janeiro: Cepesc.

Benjamin, W. (1996). Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (Obras Escolhidas, Vol. 1, 7a ed.). São Paulo: Brasiliense.

Bergson, H. (2006). O pensamento e o movente. São Paulo: Martins Fontes.

Clot, Y. (2006). A função psicológica do trabalho. Petrópolis: Vozes.

Deleuze, G. (2006). A ilha deserta. São Paulo: Iluminuras Ltda.

Fonseca, T. M. G. (2007). Modos de pesquisar, modos de subjetivar. In T. M. G. Fonseca, S. Engelman, & C. M. Perrone, Rizomas da reforma psiquiátrica (pp. 19-28). Porto Alegre: Sulina.

Kastrup, V. (2008). Cartografias literárias. In V. Kastrup, S. Tedesco, & E. Passos, Políticas da cognição (pp. 113-135). Porto Alegre: Sulina.

Rancière, J. (2005). A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34.

Tedesco, S. H. (2012). Pensando a ética da clínica das drogas: linguagem, subjetivação e a experiência das drogas. Tese de Concurso para Professor Titular, Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.