Banner Portal
Group of interlocution in the research in education
REMOTO (Português (Brasil))

Keywords

Interlocution group
Dialectic
Research in education

How to Cite

LILIANA SOARES FERREIRA; CEZAR, Taise Tadielo; MACHADO, Célia Tanajura. Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 31, p. e20190025, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664292. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The Interlocution Group (GI) is approached as a technique for producing, analyzing and systematizing data in research on education, based on historical research, which has resumed the genesis of this technique. Regarding the theoretical and procedural perspective, the analytical approach of the movements of meaning and study was applied. Documentary analysis and Interlocution Group were carried out to study similarities and differences, advances and challenges encountered by the researchers in the application of the technique between 2006 and 2017. Eleven researchers in the area of Education participated in the research. It is thought to have contributed to indicate how praxical this technique is by allowing interlocutors and researchers to produce meanings together in an interactive process of researching on educational phenomena.

REMOTO (Português (Brasil))

References

Amaral, C. L. C. (2012). Pertença profissional, trabalho e sindicalização de professores: mediações e contradições nos movimentos do capital.Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria.

Calheiros, V., Corrêa, M., Arruda,T. J., & Machado, D. M. (2017). A produção de sentidos nas pesquisas do Grupo Kairós. InL. S. Ferreira, D. L. P.De Toni, C. R. do Nascimento, & A. Vedoin,Da relação entre educação e trabalho ao trabalho pedagógico:possibilidades e desafios(pp.33-50). Curitiba:Editora CRV.

Cezar, T. T. (2014). Um estudo sobre o trabalho das pedagogas no Instituto Federal Farroupilha: historicidades, institucionalidades e movimentos. Dissertaçãode Mestrado, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria.

Corrêa, M. B.,& Ferreira, L. S. (2017). Grupos de interlocução e a “história a contrapelo”: contribuições para se pensar a Pesquisa em Educação. Cadernos de Pesquisa, 24(2), 1-12.

Costas, F. A. T.,& Ferreira, L. S. (2011). Sentido, significado e mediação em Vygotsky para a constituição do processo de leitura. Revista Iberoamericana de Educación, (55), 205-223.

Ferreira, L. S., Fiorin, B. P. A., Amaral, C. L. C., Maraschin, M. S. (2014). Grupos de interlocução como técnica de produção e sistematização na pesquisa emeducação. Revista Diálogo Educacional, 14(41), 191-209.

Ferreira, L. S. (2016). “Ser”ou “não ser”professora/professor? Eis uma questão em busca de respostas”. Educar em Revista,(59), 175-192.

Ferreira, L. S. (2017). Comunidade acadêmica: a orientação como interlocução e como trabalho pedagógico. Acta Scientiarum:Education, 39(1), 103-111.

Fiorin, B. P. A. (2012). Trabalho e pedagogia: considerações a partir dos discursos de pedagogas na escola.Dissertaçãode Mestrado, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria.

Frigotto, G. (2010). O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. InI. Fazenda (Org.),Metodologia da pesquisa educacional(pp.69-89). São Paulo:Cortez.

Gatti, B. A. (2005). Grupo focal na pesquisa em ciênciassociais e humanas. Brasília:Líber Livro.Harvey, D. (2013). Para entender o capital:livro I. São Paulo:Boitempo.

Marques, M. O. (1996). Educação/ interlocução, aprendizagem/ reconstrução de saberes. Ijuí: EditoraUnijuí.

Prestes, Z. R. (2012). Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Campinas:Autores Associados.

Ranieri, J. (2011). Trabalho e dialética:Hegel, Marx e a teoria social do devir. São Paulo: Boitempo.

Szymanski, H. (Org.). (2002).A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. Brasília:Plano.

Vázquez, A. S. (1977). Filosofia da práxis. Rio de Janeiro:Paz e Terra.

Werle, F. (2012). Pós-graduação e suas interlocuções com a educação básica. Educação, 35(3), 424-433. Recuperado de: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/viewFile/11939/8400

Wood, E. M. (2011). Democracia contra capitalismo: a renovação do materialismo histórico. São Paulo: Boitempo.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Pró-Posições

Downloads

Download data is not yet available.