Banner Portal
Teacher education in contemporary times: challenges and possibilities of the partnership between university and school
REMOTO (Português (Brasil))

Keywords

Teacher education
Professionalization of teaching
University-school partnership
Supervised internship

How to Cite

SOUZA NETO, Samuel de; BORGES, Cecilia; AYOUB, Eliana. Teacher education in contemporary times: challenges and possibilities of the partnership between university and school. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 32, p. e20210031, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666748. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This dossier addresses the issue of relations between the university and the school in the context of teacher education. Based on discussions about supervised internships, professional insertion at school, practice as a place of training and knowledge production, intergenerational partnerships and the relationship between initial training curriculum and school curriculum, the relations that have been established between the university and the school were problematized, with a view to the professionalization of teaching. For such purpose, we invited researchers from different countries, such as Brazil, Chile, Portugal and Belgium, whose articles present researches and experiences regarding partnerships articulating the university and the school, bringing contributions that dialogue with the themes announced above, in line with the specifics of each context. In conclusion, the six articles that make up the dossier provide possibilities for coping and successful experiences, besides a mapping of the relationship between university and school.

REMOTO (Português (Brasil))

References

Chartier, A. M. (2007). A ação docente entre saberes práticos e saberes teóricos. In Práticas de leitura e escrita: história e atualidade (pp. 185-207). Belo Horizonte: Ceale/Autêntica.

Cyrino, M. (2016). Do acolhimento ao acompanhamento compartilhado: a construção colaborativa de uma proposta para o estágio curricular no curso de Pedagogia Tese de Doutorado, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro.

Faria, J. B., & Diniz-Pereira, J. E. (2019). Residência pedagógica: afinal, o que é isso? Revista de Educação Pública, 28(68), 333-356. Recuperado de https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/8393/5630

Gatti, B. A., André, M. E. D. A., Gimenes, N. A. S., & Ferragut, L. (2014). Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) São Paulo: FCC/SEP. Recuperado de http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/textosfcc/issue/view/298/6

Gervais, C., & Desrosiers, P. (2001). Les stages: un parcours professionnel accompagné. Canadian Journal of Education, 26(3), 263-282. Recuperado de https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2805/2105

Gervais, C., & Desrosiers, P. (2005). L’école, lieu de formation d’enseignants: questions et repères pour l’accompagnement de stagiaires Québec: Les Presses de l’Université Laval.

Giglio, C. M. B. (2010). Residência Pedagógica como diálogo permanente entre a formação inicial e continuada de professores. In Â. I. L. F. Dalben, J. Diniz, L. Leal, & L. Santos. (Orgs.), Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente (pp. 375-392). Belo Horizonte: Autêntica.

Giglio, C. M. B. (2020). Residência Pedagógica. Circulação de ideias, modelos e apropriações na formação de professores. Formação Docente, 13(25), 13-30. Recuperado de https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/439/252

Lontra, V. (2020). Casa comum da formação e da profissão docente: reinvenções possíveis no campo da formação. In Anais da XIV Reunião da ANPED Sudeste – Direito a Educação, Direito a Vida em tempos de Pandemia (pp. 1-3). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Recuperado de http://anais.anped.org.br/regionais/sites/default/files/trabalhos/23/7726-TEXTO_PROPOSTA_COMPLETO.pdf

Nóvoa, A. (2019a). Entre a formação e a profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo sem Fronteiras, 19(1), 198-208. Recuperado de https://www.curriculosemfronteiras.org/vol19iss1articles/novoa.pdf

Nóvoa, A. (2019b). Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, 44(3), e84910. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/edreal/v44n3/2175-6236-edreal-44-03-e84910.pdf

Perrenoud, P. (2001). Ensinar: Agir na urgência, decidir na incerteza Porto Alegre: Artmed, 2001.

Portelance, L., Borges, C., & Pharand, J. (2011). La collaboration dans le milieu de l’éducation: dimensions pratiques et perspectives théoriques Québec: Presses de l’Université du Québec.

Sarti, F. M. (2008). O professor e as mil maneiras de fazer no cotidiano escolar. EDUCAÇÃO: Teoria e Prática, 18(30), 47-65. Recuperado de https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1402/1186

Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional Petrópolis: Vozes.

Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. (2005). Escola de Educadores Rio Claro: Unesp/PROPe, 2005.

Zeichner, K. (2010). Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, 35(3), 479-504. Recuperado de https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2357/1424

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Samuel de Souza Neto, Cecilia Borges, Eliana Ayoub

Downloads

Download data is not yet available.