Banner Portal
Professional development of beginning physical education teachers
REMOTO (Português (Brasil))

Keywords

Teacher training
Pre-service formation
Teaching induction
Physical school education

How to Cite

GARIGLIO, José Ângelo. Professional development of beginning physical education teachers: continuities/discontinuities between initial training and teaching induction. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 32, p. e20180087, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666763. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

This article presents the results of a research whose main objective was to analyze the perceptions that Physical Education teachers have about the Teacher undergraduate degree, taking in to account the challenges and dilemmas faced in the period of induction. This is a qualitative descriptive research. Thirteen teachers trained by Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) participated in the study, with a maximum of three years of professional practice in the school. Teachers report that pre-service training was fundamental to the early years of the profession, but they point out weaknesses in pedagogical didactic training.

REMOTO (Português (Brasil))

References

Barreto, G., André, M., & Passos, L. F. (2012). O papel das práticas de licenciatura no desenvolvimento profissional de professores em início de carreira. In Anais do III Congreso Profesorado Principiante e Inserção profesional a la docência Recuperado de http://congressoprinc.com.br/artigo?id_artigo=263

Berliner, D. C. (2000). A personal response to those who bash teacher education. Journal of Teacher Education, 51(5), 358-371.

Beauchamp, C., & Thomas, L. (2009). Understanding teacher identity: an overview of issues in the literature and implications for teacher education. Cambridge Journal of Education, 39(2), 175-189.

Bracht, V. (1999). Educação física e ciência: cenas de um casamento infeliz Ijuí: Editora Unijuí.

Brasil. Ministério da Educação. (2002, 18 de fevereiro). Resolução CNE/CP nº 1. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em Nível Superior, Curso de Licenciatura de Graduação Plena. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf

Candau, V. (1997). Universidade e formação de professores: que rumos tomar? In: V. Candau (Ed.), Magistério: construção cotidiana (pp 30-50). Petrópolis: Vozes.

Cellard, A. (1997). L’analyse documentaire. In J. Pupart, J.-P. Deslauriers, L.-H. Groulx, A. Laperrière, R. Mayer, Á. P. Pires, … A. Giorgi, La recherche qualitative: enjeux épistémologiques et méthodologiques (pp. 295-316). Montreal: Gaëtan Morin.

Cochran-Smith, M., Fries, K. (2005). Researching teacher education in changing times: Politics and paradigms. In M. Cochran-Smith, & K. Zeichner (Eds.), Studying teacher education: The report of the AERA panel on research and teacher education (pp. 69-107). Washington: American Educational Research Association.

Cochran-Smith, M. (2002). Learning and unlearning: The education of teacher educators. Teaching and Teacher Education, 19(3), 5-28.

Diniz-Pereira, J. E. (2011). O ovo ou a galinha: a crise da profissão docente e a aparente falta de perspectiva para a educação brasileira. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 92(230), 34-51.

Feiman-Nemser, S. (1983). Learning to teach. Institute for Research on Teaching, (64), 1-40.

Feiman-Nemser, S. (2001). Helping novices learn to teach: lessons from an exemplary support teacher. Journal of Teacher Education, 52(1), 17-30.

Fiorentini, D., & Crecci, V. (2008). Desenvolvimento profissional docente: um termo guarda-chuva ou um novo sentido à formação? Formação Docente, 5(8), 1-6.

Flores, M. A., & Day, C. (2006). Contexts which shape and reshape new teachers’ identities: a multi-perspective study. Teaching and Teacher Education, 22(2), 219-232.

Gatti, B. A. (2014). A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, (100), 33-46. Recuperado de https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i100p33-46

Gonzalez, F. J., & Fraga, A. (2012). Afazeres da educação física na escola: planejar, ensinar, partilhar Erechim: Edelbra.

Huberman, M. (1992). O ciclo de vida profissional dos professores. In A. Nóvoa (Ed.), Vida de professores (pp. 31-62). Porto: Porto Editora.

Kelchtermans, G., & Ballet, K. (2002). Micropolitical literacy: reconstructing a neglected dimension in teacher development. International Journal of Educational Research, 37(8), 755-767.

Machado, T. S., Bracht, V., Moraes, C. A., Almeida, F. Q., Silva, M. A. (2009). As práticas de desinvestimento pedagógico na educação física escolar. In XVI Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte Recuperado de http://congressos.cbce.org.br/index.php/conbrace2009/XVI/paper/view/630

Marcelo, C. (2006). Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Revista Ciências da Educação, (8), 7-22.

Nóvoa, A. (2017). Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1106-1133.

Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico. (2006). Professores são importantes: atraindo, desenvolvendo e retendo professores eficazes São Paulo: Moderna.

Roldão, M. (2007). Formar para a excelência profissional: pressupostos e rupturas nos níveis iniciais da docência. Educação e Linguagem, 10(15), 18-42.

Roldão, M C. (2017). Conhecimento, didáctica e compromisso: o triângulo virtuoso de uma profissionalidade em risco. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1134-1149.

Roldão, M. C. (2014). Currículo, didáticas e formação de professores: a triangulação esquecida? In M. R. Oliveira (Ed.), Professor: formação, saberes e problemas (pp.91-103). Porto: Porto.

Shulman, L. L. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.

Tardif, M., & Lessard, C. (2005). O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas Petrópolis: Vozes.

Universidade Federal de Minas Gerais. (2006). Projeto pedagógico de licenciatura: graduação plena em Educação Física Belo Horizonte: UFMG.

Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher professional development: an international review of literature Paris: Unesco.

Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143-178.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 José Ângelo Gariglio

Downloads

Download data is not yet available.