Banner Portal
Interferences in the class
REMOTO (Português (Brasil))

Keywords

Public school
Trend in educational policy
Teacher’ work conditions
São Paulo (SP)

How to Cite

LEMES, Mariana Martins. Interferences in the class: teachers’ dynamic and perceptions. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 32, p. e20180097, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666783. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Instances of school institutions directly intervene on the public schools (state and municipal) in the city of São Paulo. There is a “dynamic of interferences”: a set of frequent and direct interventions in the class, normally connected to the enactment of educational policies. This accumulation of projects in the schools lead to constant interruptions in teachers’ work. We have researched its consequences on teachers and school education, based on the analysis of official texts and teachers’ statements. We have found that, though such policies are supported by a discourse of quality in education, according to the teachers the dynamic of interferences hinders teachers’ work and, possibly, school education.

REMOTO (Português (Brasil))

References

Bakhtin, M. (2016 [1953]). Os gêneros do discurso São Paulo: Editora 34.

Brait, B. (2012 [2006]). Análise e teoria do discurso. In B. Brait (Org.). Bakhtin: Outros conceitos-chave (pp. 09-31) 2a ed. São Paulo: Contexto.

Brait, B., & Campos, M. I. B. (2009). Da Rússia czarista à web. In B. Brait (Org.). Bakhtin e o círculo (pp. 15-30). São Paulo: Contexto.

Brasil. Congresso Nacional. (1996, 20 de dezembro). Lei nº 9.394 – LDB Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/leis/L9394.htm

Brasil. (1998). Constituição da República Federativa do Brasil Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Dolz, J., Noverraz, M., & Schneuwly, B. (2004) Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In B. Schneuwly, & J. Dolz, Gêneros orais e escritos na escola (pp. 95-128). Campinas: Mercado de Letras.

Feuerstein, R., Feuerstein, R. S., & Falik, L. H. (2010) Beyond smarter: mediated learning and the brain’s capacity for change. Londres: Teachers College Press.

Hargreaves, A. (2000). Changing teachers, changing times: Teachers’ work and culture in the postmodern age New York: Continuum.

Hill, M. (2013). The public policy process Harlow: Pearson Education.

Lemes, M. M. (2017). Interferências no tempo-espaço da aula: percepções dos professors sobre a política educacional de São Paulo Dissertação (Mestrado). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo.

Marcuchi, L. A. (1986). Análise da conversação São Paulo: Ática.

Miranda, M. E. (2014). A reinvenção da prática docente: Interfaces e aproximações para a ressignificação da prática docente Recuperado de http://observatoriogeografico americalatina.org.mx

São Paulo (Estado). Secretaria da Educação. (2016, 14 de outubro). Resolução 56 Recuperado de http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/56_16.HTM?Time=04/06/2017%2017:25:14

São Paulo (Estado). Secretaria da Educação. (2010, 06 de dezembro). Resolução 74 Recuperado de http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/74_10.HTM?Time=06/07/2017%2016:22:51

São Paulo (Estado). Governo do Estado. (2011, 18 de julho). Decreto nº 57.141. In São Paulo (Estado). Secretaria da Educação. (2013). A nova estrutura administrativa da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo: Por uma gestão de resultado com foco no desempenho do aluno São Paulo: SEE.

São Paulo (Estado). Secretaria da Educação. (2010). Gestão do currículo na escola: Caderno do gestor vol. 1. São Paulo, SP: SEE.

São Paulo (Município). Secretaria Municipal da Educação. (2017). Encontro com as equipes gestoras São Paulo, SP: Prefeitura de São Paulo.

São Paulo (Estado). Secretaria Municipal de Educação. (2012, 12 de novembro) Portaria nº 5.969 Recuperado de http://www3.prefeitura.sp.gov.br/cadlem/secretarias/negocios_juridicos/cadlem/integra.asp?alt=13112012P%20059692012SME

São Paulo (Estado). Prefeitura do Município. (2013, 10 de outubro). Decreto nº 54.453 Recuperado de http://legislacao.prefeitura.sp.gov.br/leis/decreto-54453-de-10-de-outubro-de-2013/

Vigotski, L. S. (2010). Psicologia pedagógica São Paulo: wmf Martins Fontes.

Volóchinov, V. (Círculo de Bakhtin). (2017 [1929]). Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem São Paulo: Editora 34.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Mariana Martins Lemes

Downloads

Download data is not yet available.