Banner Portal
Digital literary reading experiences by young readers
REMOTO (Português (Brasil))

Keywords

Digital literary reading
Young readers
Training of readers

How to Cite

ARAÚJO, Mônica Daisy Vieira; FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva. Digital literary reading experiences by young readers. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 32, p. e20180027, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666787. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

The literary reading has changed with the digital culture through digital works different from those produced by the printed culture. In this article we present a summary of the results from a survey conducted with young Brazilians aging from 15 to 17 years old. We present the experiences of digital literary reading of young readers seeking to identify the forms of search and access to digital and digital literary works read by them. The investigation adopted a quantitative perspective, with application of questionnaires, and qualitative, with follow-up of the practices of digital literary reading of young readers. For each type of digital literary reading there are specific ways to access them in the digital environments that make them available, as well as for each digital environment that provides digital literary works, specific procedures of localization of works are necessary.

REMOTO (Português (Brasil))

References

Almeida, F. C. de. (2016). O livro digital como processo hipermidiático João Pessoa: Marca da Fantasia.

Batista, A. A. G., Galvão, A. M. de O. (2011). Práticas de Leitura, impressos, letramentos: uma introdução. In Leitura: práticas, impressos, letramentos, 3a ed. Belo Horizonte: Autêntica.

Bolter, J. D.; Grusin, R. Remediation: understanding new media Cambridge: The MIT Press. 2000.

Chartier, A. M. (2016). Os três modelos da leitura entre os séculos XVI e XXI: como as práticas sociais transformam os métodos de ensino Revista Brasileira de história da Educação, Maringá-PR, 16(1/40), 207-214.

Chartier, R. (1997). A ordem dos livros. Trad. Leonor Graça. Editora: Vega Lisboa.

Chartier, R. (1998). A aventura do livro- do leitor ao navegador Trad. Reginaldo Moraes. São Paulo: Editora Unesp.

Chartier, R. (2002). Os Desafios da Escrita São Paulo: Editora UNESP.

Chartier, R. (2011). Do livro à leitura In. Roger Chartier (Org). Práticas de Leitura. 5. Ed. São Paulo: Estação Liberdade.

Colomer, T. (2003). Formação do Leitor Literário Trad. Laura Sandroni. São Paulo: Global.

Colomer, T. (2007). Andar entre livros – A leitura literária na escola Trad. Laura Sandroni. São Paulo: Global.

Darnton, R. (2010). A questão dos livros, passado, presente e futuro São Paulo: Companhia das Letras.

Diaz-Plaja, A. (2008). Entre Libres: La constucció d’un itinerari lector propi en l’adolescència In: Lectures adolescents. Colomer, T [e tal] (Orgs.) Barcelona: GRAÓ.

Gallagher, T. L. (2015). International Perspectives on Literacy Learning with iPads. Journal of Education. 195(3) 15-25. doi:10.1177/002205741519500303

Gomez, A. C.. (2010). Livros e leituras na Espanha no século de Ouro Ateliê Editorial.

Hayles, N. K. (2009). Literatura Eletrônica: Novos Horizontes para o Literário São Paulo: Global.

Jenkins, H. (2009). Cultura da Convergência, 2a ed. (S. Alexandria, trad.). São Paulo: Aleph.

Leveratto, J.-M.; Leontsini, M. (2008). Internet et La sociabilité littéraire Paris: Éditions de la Bibliothéque Publique de Information.

Manresa, M., Real, N. (2015). Digital Literature for Children: Texts, Readers and Educational Practices. Oxford: Peter Lang AG.

Neves, A. de J. (2014). Processo de Construção de Identidade Autoral nas Comunidades Virtuais e Blogs Literários Jundiaí: Paco Editorial.

Ortega, É. (2017). Not a case of words: Textual Environments and Multimateriality in Between Page and Screen electronic book review. Recuperado de http://www.electronicbookreview.com/thread/electropoetics/multimateriality

Torres, R. 2004. Poesia Experimental e ciberliteratura: por uma literatura marginalizada. In Poesia Experimental Portuguesa 1 Enquadramento teórico e contexto crítico da PO.EX. doi: POCI/ELT/57686/2004.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Mônica Daisy Vieira Araújo, Isabel Cristina Alves da Silva Frade

Downloads

Download data is not yet available.