Banner Portal
Paulo Freire and Education
REMOTO (Português (Brasil))

Keywords

Paulo Freire
Dialogue
Problematization
Transformation

How to Cite

CARVALHO, Alexandre Filordi de; GALLO, Silvio. Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 32, p. e2021ED02, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668491. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This dossier presents a set of articles aimed at updating the strength and expression of Freirian thought and pedagogy for contemporary education. The ephemeris provides an opportunity to invite different fields of education and its researchers, including literacy, youth and adult education, popular education, fundamentals of education, inclusion, ethnic-racial education, pedagogical and didactic methodologies, among others, to create opportunities for meaning, reach and updating theoretical-empirical to the vast work of the patron of Brazilian education. The Pro-Posições journal adds to the numerous tributes paid to the educator throughout this year, bringing together a set of articles by Brazilian and foreign authors who, far from a simple apology for his work (both in theoretical and practical aspects), invest in a kind of “updating” of Freire’s thought, by bringing to the contemporary debate the operations of dialogue, problematization and transformation impulsed by the Brazilian educator.

REMOTO (Português (Brasil))

References

Brasil/INEP (1984). “O Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova”. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, n°65, mai/ago 1984, p.407-425.

Butler, J. (2020). Vida precária Belo Horizonte: Autêntica.

Federici, S. (2019). O ponto zero da revolução Trabalho doméstico, reprodução e luta feminista. São Paulo: Elefante.

Foucault, M. (1996). A vontade de saber História da Sexualidade I. Rio de Janeiro: Graal.

Freire, P. (1967). Educação como prática da liberdade Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1977). Ação cultural para a liberdade Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1979). Educação e mudança Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1985). Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1997). Professora sim; Tia, não São Paulo: Olhos D’água.

Kohan, W. (2019). Paulo Freire, mais do que nunca: uma biografia filosófica Belo Horizonte: Autêntica.

Mbembe, A. (2018). Necropolítica São Paulo: N-1.

Ribeiro, D. (1983). O dilema da América Latina Petrópolis: Vozes.

Standing, G. (2017). O precariado A nova classe perigosa. Belo Horizonte: Autêntica.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Alexandre Filordi de Carvalho, Silvio Gallo

Downloads

Download data is not yet available.