Banner Portal
Online journals as research-training devices
PDF (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Cinema
Acts of curriculum
Online journals
Cyberculture

How to Cite

AMARAL, Mirian Maia do; SANTOS, Rosemary dos; SANTOS, Edméa. Online journals as research-training devices: a conversation with the Avatar film. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 33, p. e20190124, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668977. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Inspired by research conducted in Curricula and Daily Life of the Education course at the Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ, the authors, based on the paradigm of complexity (Morin, 2003), principles of multireferentiality (Ardoino, 1998 ; Macedo, 2012), and the research approach with everyday life (Alves, 2008) aim to show, in light of the movie Avatar, how online journals can be used as an experiential device which enhances curriculum acts, considering factors such as such as: differences, diversity, alterity, autonomy, and authorship, among others. In this perspective, they bring education and arts closer together, encompassing the cultural, historical, literary, and political aspects inherent to the film.

PDF (Português (Brasil))
PDF

References

Alves, N. (2008). Decifrando o pergaminho: os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In I. B. Oliveira, & N. Alves (Orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas (pp. 15-38). DP et Alii

Amorim, M. (2004). O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas Musa.

Ardoino, J. (1998). Pesquisa multirreferencial (plural) das situações educativas e formativas. In J. G. Barbosa, (Coord.). Multirreferencialidade nas ciências sociais e na educação UFScar, pp. 24-41.

Bakhtin, M. (2011). Estética da criação verbal Martins Fontes.

Barbier, R. (2007). A pesquisa-ação Libe Livro.

Barbosa, J. G., & Hess, R. (2010). O diário de pesquisa: o estudante universitário e o seu processo formativo Libe Livro.

Barros, L. P., & Kastrup, V. (2009). Cartografar é acompanhar processos. In E. Passos, V. Kastrup, & L. Escóssia (Orgs.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade Sulina.

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigacão qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos Porto Ltda.

Castells, M. (2003). A galáxia da internet: Reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade Zahar.

Certeau, M. (2013). A invenção do cotidiano: artes de fazer Vozes.

Coulon, A. (1995). Etnometodologia Vozes.

Deleuze, G., & Guattari, F. (1997). Mil platôs Editora 34.

Filmow. (2019). Avatar: Ficha técnica completa Filmow. https://filmow.com/avatar-t8531/ficha-tecnica/

Foucault, M. (2001). Microfísica do poder (16. ed.). Graal.

Fresquet, A. M. (2013). Cinema e educação: Reflexões e experiências com professores e estudantes de educação básica, dentro e “fora” da escola Autêntica.

Fresquet, A. M., & Migliorin, C. (2015). Da obrigatoriedade do cinema na escola, notas para uma reflexão sobre a Lei 13.006/14. In A. Fresquet (Org.). Cinema e Educação: A Lei 13.006/14: reflexões, perspectivas e propostas (pp. 4-21). Universo Produção.

Gomes, M. R. (2010). Avatar: entre utopia e heterotopia. Revista Matrizes, 3(2), 35-49.

Guattari, F. (1990). As três ecologias Papirus.

Larrosa, J. (2004). Linguagem e educação depois de Babel Autêntica.

Latour, B. (1994). Jamais fomos modernos Editora 34.

Lévy, P. (1999). Cibercultura Editora 34.

Macedo, R. S. (2000). A etnopesquisa crítica e multirreferencial nas ciências humanas e na educação EDUFBA.

Macedo, R. S. (2010). Compreender/mediar a formação: O fundante da educação Liber Livro.

Macedo, R. S. (2012). Multirreferencialidade: o pensar de Jacques Ardoino em perspectiva e a problemática da formação. In R. S. C. Macedo, J. G. Barbosa, & S. Borba (Orgs.). Jacques Ardoino & a educação Autêntica.

Mignolo, W. (2004). Os esplendores e as misérias da “ciência”: colonialidade, geopolítica do conhecimento e pluri-versalidade epistêmica. In B. S. Santos (Org.). Conhecimento prudente para uma vida decente (pp. 667-710). Cortez.

Morin, E. (1997). Cultura de massas no século XX. Forense Universitária.

Morin, E. (2003). Introdução ao pensamento complexo (3. ed.) Edições Piaget.

Pineau, G. (1998). A autoformação no decurso da vida: entre hetero e a ecoformação. In A. Nóvoa, & M. Finger (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação (pp. 65-77). Ministério da Saúde.

Santos, B. S. (1989). Introdução a uma ciência pós-moderna Graal.

Santos, B. S. (2010). Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In B. S. Santos, & M. P. Meneses (Orgs.). Epistemologias do sul (pp. 31-83). Cortez.

Santos, E. O. (2014). Pesquisa-formação na cibercultura. Whitebooks.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pro-Posições

Downloads

Download data is not yet available.