Banner Portal
Florestan Fernandes and public education in the National Constituent Assembly (1987-1988)
PDF (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Public education
National Constituent Assembly
Florestan Fernandes

How to Cite

RODRIGUES, Fabiana de Cássia. Florestan Fernandes and public education in the National Constituent Assembly (1987-1988). Pro-Posições, Campinas, SP, v. 33, p. e20190115, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669267. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

his text aims to discuss de struggles in the educational area in the National Constituent Assembly and its historical origins, following the theoretical and political ideas of sociologist and constituent deputy Florestan Fernandes. The challenge of breaking the democracy’s Gordian knot in its articulation with the public education agenda constitute the reading key used to follow Fernandes’ manifestations in the Constituent Assembly. The sources used were his articles in newspapers and his speeches in the Constituent Assembly, which are organized in collections and are available in the digital files of the Congress. In parallel with the four stages of the Constituent Assembly, we read Florestan Fernandes’ texts and discourses in a chronological path that followed its main moments. Thus, the analyzed material was organized into three core themes deeply related to the hopes and impasses of the constituent process: (i) Historical challenges of the Constituent Assembly; (ii) The constituent process, popular participation, and education; and (iii) The transacted transition and the limits of the “New Republic.” This last stage already shows the limits that the Constituent Process faced, which, again in Brazilian history, prevented the rupture of the Gordian knot of democratic reforms.

PDF (Português (Brasil))
PDF

References

Arruda, M. A. do N. (1995). A sociologia no Brasil: Florestan Fernandes e a “escola paulista”. In S. Miceli (Org.), História das ciências sociais no Brasil (Vol. 2, pp. 107-232). São Paulo: Editora Sumaré; Fapesp.

Candido, A. (1987). Amizade com Florestan. In M. A. D’Incao, O saber militante: Ensaios sobre Florestan Fernandes (pp. 31-38). São Paulo: Paz e Terra.

Candido, A. (2007). Apresentação. In F. Fernandes, Que tipo de república? (2ª ed.). Globo.

Cardoso, M. L. (1989). Educação: Ensino público e gratuito para todos. In C. Michiles, Cidadão Constituinte Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Cardoso, M. L. (1996). Florestan Fernandes: A criação de uma problemática. Estudos Avançados, 10(26), 89-128. https://dx.doi.org/10.1590/S0103-40141996000100014

D’Incao, M. A. (1987). O saber militante: Ensaios sobre Florestan Fernandes São Paulo: Paz e Terra.

Fernandes, F. (1966). Educação e sociedade no Brasil São Paulo: Dominus.

Fernandes, F. (1975). Universidade brasileira: Reforma ou revolução? São Paulo: Alfa-Ômega.

Fernandes, F. (1976). A sociologia numa era de Revolução Social (2ª ed.). Rio de Janeiro: Zahar.

Fernandes, F. (1980). A sociologia no Brasil Petrópolis: Vozes.

Fernandes, F. (1981). O que é revolução? São Paulo: Brasiliense.

Fernandes, F. (1986). Nova república? (3ª ed.). Rio de Janeiro: Zahar.

Fernandes, F. (1988). O processo constituinte Brasília, DF: Câmara dos Deputados – Centro de Documentação e Informação.

Fernandes, F. (1989a). A constituição inacabada: Vias históricas e significado político São Paulo: Estação Liberdade.

Fernandes, F. (1989b). Projeto de dispositivos constitucionais. In F. Fernandes, O desafio educacional (pp. 252 - 261-yy). São Paulo: Cortez, Autores Associados.

Fernandes, F. (1989c). O desafio educacional São Paulo: Cortez; Autores Associados.

Fernandes, F. (2006). A revolução burguesa no Brasil (5ª ed.). São Paulo: Globo.

Fernandes, F. (2007). Que tipo de república? (2ª ed.). São Paulo: Globo.

Fernandes, F. (2014). Florestan Fernandes na Constituinte: Leituras para a reforma política São Paulo: Fundação Perseu Abramo; Expressão Popular.

Leher, R. (2012). Florestan Fernandes e a defesa da escola pública. Educação & Sociedade, 33(121), 1157-1173. https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000400013

Mazza, D. (2003). A produção sociológica de Florestan Fernandes e a problemática educacional: Uma leitura (1941 – 1964) Taubaté: Cabral Editora e Livraria Universitária.

Michiles, C. (1989). Cidadão constituinte Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Notas taquigráficas da Constituinte de 1987-1988 http://www2.camara.leg.br/deputados/discursos-e-notas-taquigraficas

Pinheiro, M. F. P. (1995), O público e o privado na educação: um conflito fora de moda?. In: FÁVARO, O.(org.), A educação nas constituições brasileiras: 1923-1988 São Paulo: Cortez.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pro-Posições

Downloads

Download data is not yet available.