Banner Portal
Aesthetic education and image reading mediation
REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

Keywords

Aesthetic education
Cultural mediation
Image reading
Experience
Perception

How to Cite

FRANCEZ, Letícia; NEITZEL, Adair de Aguiar. Aesthetic education and image reading mediation: a study with children. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 33, p. e20200096, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671585. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This study seeks to reflect on the relationship between the image reading mediation and aesthetic education, whose methodology is the Art-Based Educational Research (PEBA). We collected data in a mediation encounter between 6 and 7-year-old children with artist Marcelo Urizar. We based the study is based on Martins’ discussions on cultural mediation; Duarte and Schiller on aesthetic education; and Heidegger and Larrosa on the concept of experience. Among some perceptions, we understand that, when mediation is dialogical, proposing aesthetic nutrition and fruition, the possibilities of aesthetic education and resignification for the subject are amplified.

REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

References

Aguiar, A. B. (2011). Pesquisa educacional baseada nas artes: experiências [Dissertação de Mestrado, Universidade de Brasília]. http://repositorio.unb.br/handle/10482/10880

Balpe, J-P., & Magné, B. (1991). L’ imagination informatique de la littérature. Saint-Denis: Presses Universitaires de Vincennes.

Barros, M. de. (2015). Meu quintal é maior do que o mundo Rio de Janeiro: Objetiva.

Buoro, A. B. (1998). O olhar em construção: uma experiência de ensino e aprendizagem da arte na escola São Paulo: Cortez.

Carvalho, C., & Immianovsky, C. (2017). PEBA: a arte e a pesquisa em educação. Revista Reflexão e Ação, 25(3), 221-236. http://dx.doi.org/10.17058/rea.v25i3.9729

Carvalho, C., & Santos, M. E. T. (2019). Bebês, museus e mediação: da dimensão estética às relações. Educação & Realidade, 44(4), 1-26. https://doi.org/10.1590/2175-623689405

Duarte, J. F. (2010). O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Curitiba: Criar Edições.

Francez, L., & Neitzel, A. de A. (2019). Mediações de leitura visual na escola: um estudo com as narrativas das crianças do ensino fundamental. Revista Iberoamericana de Educación, 79(2), 25-41. https://doi.org/10.35362/rie7923252

Franklin, K., Nhoque, J. R., Neitzel, A. de A., & Uriarte, M. Z. (2017). Uma experiência no museu de ciências: entre o sensível e o inteligível. In A. de A. Neitzel, C. Carvalho, J. R. Nhoque, K. Franklin, M. Z. Uriarte & V. A. Meller (Eds.), Cultura, escola e educação criadora: diálogos sobre experiências estéticas na educação (pp. 137-152). Florianópolis: Dois por quatro.

Heidegger, M. (2003). A caminho da linguagem. Petrópolis: Vozes.

Irwin, R. L. (2013). A/r/tografia. In B. Dias & R. L. Irwin (Eds.), Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia (pp. 27-35). Santa Maria: UFSM.

Larrosa, J. (2016). Tremores: escritos sobre experiência Belo Horizonte: Autêntica.

Martins, M. C. (2012). Sala de aula: experiências para além das visitas/expedições. In M. C. Martins & G. Picosque (Eds.), Mediação cultural para professores andarilhos na cultura (pp. 47-59). São Paulo: Intermeios.

Martins, M. C. (2014a). Corpos viajantes. In M. C. Martins (Ed.), Pensar juntos mediação cultural: [entre]laçando experiências e conceitos (pp. 39-42). São Paulo: Terracota Editora.

Martins, M. C. (2014b). Mediações culturais e contaminações estéticas. Revista Gearte, 1(2), 248-264. https://doi.org/10.22456/2357-9854.52575

Martins, M. C., Picosque, G., & Guerra, M. T. T. (2009). Teoria e prática do ensino da arte: a língua do mundo São Paulo: FTD.

Merleau-Ponty, M. (1999). Fenomenologia da percepção São Paulo: Martins Fontes.

Neitzel, A. de A., & Carvalho, C. (2016). A estética na formação de professores. In C. Carvalho & A. de A. Neitzel (Eds.), Mediação cultural, formação de leitores e educação estética (pp. 253-267). Curitiba: CRV.

Neitzel, A. de A., Cruz, D. V. da N., & Weiss, C. S. (2017). A leitura do literário como acontecimento. In A. de A. Neitzel, C. Carvalho, J. R. Nhoque, K. Franklin, M. Z. Uriarte & V. A. Meller (Eds.), Cultura, escola e educação criadora: diálogos sobre experiências estéticas na educação (pp. 123-136). Florianópolis: Dois por quatro.

Neitzel, A. de A., Ferri, C., & Borba, A. N. de. (2018). A biblioteca como espaço de mediação cultural e de educação estética. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(20), 1-20. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.2966

Neitzel, A. de A., Soares, A. F. C., Costa, D., Rebeca, E. S. R., Henrique, F., Bridon, J., … Costa, S. J. R. (2012). Formação estética na escola de ensino médio: algumas experiências. In A. de A. Neitzel & C. Carvalho (Eds.), Formação estética e artística: saberes sensíveis (pp. 37-54). Curitiba: CRV.

Oliveira, M. O. de; Charreu, L. A. (2016). Contribuições da perspectiva metodológica “investigação baseada nas artes” e da a/r/tografia para as pesquisas em educação. Educação em Revista, 32(1), 365-382. https://doi.org/10.1590/0102-4698140547

Pessoa, F. (2016). Poesias Porto Alegre: L&PM.

Piske, G., Neitzel, A. de A., & Nhoque, J. R. (2017). Mediações em leitura: contribuições do Pibid para a formação de leitores. In A. de A. Neitzel, C. Carvalho, J. R. Nhoque, K. Franklin, M. Z. Uriarte & V. A. Meller (Eds.), Cultura, escola e educação criadora: diálogos sobre experiências estéticas na educação (pp. 263-282). Florianópolis: Dois por quatro.

Rodrigues, L. S., & Roble, O. J. (2015). Educação dos sentidos na contemporaneidade e suas implicações pedagógicas. Pro-Posições, 26(3), 205-224. https://doi.org/10.1590/0103-7307201507810

Rossi, M. H. W. (2009). Imagens que falam: leitura de arte na escola Porto Alegre: Mediação.

Schiller, F. (2017). A educação estética do homem: numa série de cartas. São Paulo: Iluminuras.

Uriarte, M. Z., Neitzel, A. de A., Carvalho, C., & Kupiec, A. (2016). Mediação cultural: função de mestre explicador ou ação de mestre emancipador? In C. Carvalho & A. de A. Neitzel (Eds.), Mediação cultural, formação de leitores e educação estética (pp. 37-51). Curitiba: CRV.

Urizar, M. Sem título. (2013a). [1 original de arte, caneta hidrográfica sobre papel, 21 x 29,7 cm, Coleção particular].

Urizar, M. Sem título. (2013b). [1 original de arte, caneta hidrográfica sobre papel, 21 x 29,7 cm, Coleção particular].

Urizar, M. Sem título. (2017). [1 original de arte, caneta hidrográfica sobre papel, 21 x 29,7 cm, Coleção particular].

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pró-Posições

Downloads

Download data is not yet available.