Abstract
Bourdieu's notion of habitus is considered an important conceptual tool that helps to understand the dynamics of social relations mediated by external and subjective social conditioning. The article aims to discuss Bourdieu's concept of habitus in order to present the concept of "gender habitus" as a way to problematize the understanding of social/educational relations. We present a bibliographic review of part of the feminist literature to articulate Bordieu's thought with the concept of gender habitus and reaffirm the richness of Bourdieu's sociology for the educational field. The field of education has a gender habitus that moves with the capacity to (re)produce practices, which can cause micro-dislocations or transform socially-established power relations.
References
Adkins, L. (2003, dez.). Reflexitivity: Freedom or Habit of gender? In L. Adkins, & B. Skeggs, (dir), Feminism after Bourdieu (pp. 191-210). Blackwell Publishing. https://doi.org/10.1177/0263276403206002.
Almeida, M. M. (1997). Pierre Bourdieu e o gênero: possibilidades e críticas. Serie Estudos, 94, 10-35.
Bourdieu, P. (1990). Coisa ditas Brasiliense.
Bourdieu, P. (1996). Razões práticas: sobre a teoria da ação Papirus.
Bourdieu, P. (2005). A economia das trocas simbólicas (6. ed.). Perspectiva.
Bourdieu, P. (2002). Pierre Bourdieu Eduerj. Entrevista concedida a Maria Andréa de Loyola.
Bourdieu, P., Champagne, P., & Landais, E. (2004). Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico Editora da Unesp.
Cavalcanti, J. C. (2014). A escola reproduz desigualdades? http://www.creativante.com.br/download/A%20escola%20reproduz%20desigualdades%20sociais.pdf
Chauí, M. (2003). Filosofia e ensino médio. Ática.
Devreux, A. M. (2014). Pierre Bourdieu e as relações entre os sexos: uma lucidez obstruída. In D. Chabaud-Rychter et al. (Org.), O gênero nas ciências sociais: releituras críticas de Max Weber a Bruno Latour (pp. 85 - 104). Editora Unesp; Editora Universidade de Brasília.
Grenfell, G.M. (2018). Pierre Bourdieu: conceitos fundamentais Vozes.
Lahire, B. (2002). O homem plural: os determinantes da ação Vozes.
Marangon, D. (2003, dez.). Homem plural: os determinantes da ação. Educar em revista, 22, 406-408. http://dx.doi.org/10.1590/0104-40602190.
McCall, L. (1992, dez.). Does gender fit? Bourdieu, feminism and conceptions of social order. Theory and society, 21(6), 837-867. https://www.jstor.org/stable/657646.
McLeod, J. (2005). Feminists re-reading Bourdieu: old debates and new questions on gender habitus and gender change. Theory and Research in Education, 3(1), 11-30. https://doi.org/10.1177/1477878505049832.
McNay, L. (1999). Gender, habitus and the field: Pierre Bourdieu and the limits of reflexivity. Theory, Culture & Society,16(1), 95-117. https://doi.org/10.1177/026327699016001007.
Neves, P. R. (2013). Disposições de gênero e violências escolares: entre traições e outras estratégias socializadoras utilizadas por jovens alunas de uma instituição privada do município de São Paulo [Tese de Doutorado]. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-05052014-150749/pt-br.php
Ramires Neto, L. (2006). Habitus de gênero e experiência escolar: jovens gays no Ensino Médio em São Paulo [Dissertação de Mestrado]. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-03022012-163059/pt-br.php
Scott, J. W. (1995, jul./dez.). Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, 20(2), 71-99.
Setton, M. da G. J. (2002, ago.). A teoria do habitus em Pierre Bourdieu: uma leitura contemporânea. Rev. Bras. Educ, 20, 60-70. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782002000200005 .
Setton, M. Da G. J., & Vianna, C. (2014). Socialização de gênero e violência simbólica: um diálogo com Joan Scott, Pierre Bourdieu e Bernard Lahire. In L.Gomes,& M. dos Reis (Org.), Infância: sociologia e sociedade (pp. 34-65). Attar Editorial.
Silva, E. M. da, & Ferreira, E. B. (2019, set.). Os movimentos das professoras da educação básica na constituição das políticas de gênero na escola. Educ. Pesqui 45, e 200235. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945200235
Touraine, A. (1994). Crítica da modernidade Vozes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Pro-Posições