Banner Portal
The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character
REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

Keywords

Perejivanie
Emotion
Imagination
Theatre
Creation

How to Cite

MAGIOLINO, Lavínia Lopes Salomão; SILVA, Daniele Nunes Henrique; SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. The creative work as duplicated experience of the actor in himself and in the character: the (aest)ethical perezhivanie. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 34, p. ed0120210105, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675261. Acesso em: 18 may. 2024.

Funding data

Abstract

The article delves into the relationship between emotion and imagination (emotional bonding) in the actor's duplicated experience in creative artistic work. Based on the concept of perejivanie in Vygotski, Stanislavski and Vakhtangov, we focus on the empirical work done with a theater company that articulates social critique to the actors' personal experiences, through video and field diary records, as well as self-confrontations. Analyzing the creative process, we emphasize that: the feelings experienced, felt-thought in images by the actress, affect her subjectivity and the construction of the character; the reliving of the actress is the foundation for creation - a sphere in which ethics and aesthetics are (con)merge in the (est)ethical perejivanie. Such elements are important to the understanding of artistic experience and aesthetic education.

REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

References

Capucci, R. R., & Silva, D. N. H. (2018). “Ser ou não ser”: a perejivanie do ator nos estudos de L.S. Vigotski. Estudos de Psicologia. 35(4), 351-362. http://dx.doi.org/10.1590/1982-02752018000400003

Clot, Y. (2010). Trabalho e poder de agir (Trad. Guilherme João de Freitas Teixeira e Marlene Machado Zica Vianna, 317 pp.). Fabrecatum.

Daniels, H. (2010). Motives, emotion, and change. Cultural-historical psychology, 2, 24-33.

Delari Jr., A., & Bobrova Passos, I. V. (2009). Alguns sentidos da palavra “perejivanie” em Vigotski: notas para estudo futuro junto à psicologia russa. Anais do III Seminário Interno do Grupo de Pesquisa Pensamento e Linguagem, Campinas, pp.1-40.

Diderot, D. (1769/1979). O paradoxo do comediante. Textos escolhidos.(Trad. e notas de Marilena de Souza Chauí, J. Guinsburg, 462 pp.). Abril Cultural.

Ferholt, B. (2009). The development of cognition, emotion, imagination and creativity as made visible through adult child joint play: Perezhivanie through play worlds (Unpublished doctoral dissertation). University of California.

Fleer, M., González Rey, F., &Veresov, N. (Org.). (2017). Perezhivanie, Emotions and Subjectivity: Advancing Vygotsky’s Legacy (265 pp.). Springer.

Magiolino, L. L. S. (2014). A significação das emoções no processo de organização dramática do psiquismo e de constituição social do sujeito. Psicologia & Sociedade, 26 (n. spe. 2), 48-59.

Magiolino, L. L. S., & Smolka, A. L. B. (2013). How do emotions signify? Social relations and psychological functions in the dramatic constitution of subjects. Mind, Culture, and Activity, 20(1), 96-112.

Prestes, Z., & Tunes, E. (2011). Notas biográficas e bibliográficas sobre L. S. Vigotski. Universitas: Ciências da Saúde, 9(1), 101-135.

Sawaia, B. B., & Magiolino, L. L. S. (2016). As nuances da afetividade: emoção, sentimento e paixão em perspectiva. In L. Banks-Leite, A. L. B. Smolka, & D. D. Anjos. (Org.), Diálogos na perspectiva histórico-cultural: interlocuções com a clínica da atividade (pp. 61-86). Mercado de Letras.

Sawaia, B.B., Silva, D.N.H. & Magiolino, L.L.S. (2022). Imagination et émotion dans la puissance créatrice de la subjectivité révolutionnaire : une rencontre entre Spinoza, Marx et Vygotskij. In Schneuwly, B., Martin. I., & Silva, D.N.H. (Eds.), L.S. Vygotskij - Imagination: textes choisis (1ed., V. 1, pp. 491-508).

Silva, A. E. B. (2008). Vakhtangov em busca da teatralidade [Dissertação de Mestrado]. Universidade Estadual de Campinas, Instituto das Artes III, Campinas.

Silva, D.N.H. (2006). Imaginação, criança e escola: processos criativos na sala de aula [Tese de doutorado Programa de Pós-graduação em Educação]. Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Silva, D. N. H., & Magiolino, L. L. S. (2018). Imaginação e emoção: liberdade ou servidão nas paixões? Um ensaio teórico entre L. S.Vigotski e B. Espinosa. In Sawaia, B. B., Albuquerque, R., & Busarello, F., Afeto & Comum: reflexões sobre a práxis psicossocial. (pp. 39-60). UFAM (AM), Aexa (SP), Edua (AM).

Smolka, A. L. B., & Magiolino, L. L. S. (2009). Modos de ensinar, sentir e pensar. Lev Vigotski: contribuições para a Educação. Revista Educação - Lev Vigotski (Coleção História da Pedagogia, n. spe. 2, , 30-39). Segmento.

Stanislávski. C. S. (1986). Dos Cadernos de Anotações [Iz zapisnyh knizhek]. Em 2 Vol. Moscou.

Toassa, G., & Souza, M. P. R. (2010). As vivências: questões de tradução, sentidos e fontes epistemológicas do legado do Vigotski. Psicologia USP, 21(4), 757-779. https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000400007

Vakhtangov, E. (2000) Écrits sur le théâtre (391 pp.). L’age D’homme.

Van Der Veer, R., & Valsiner, J. (1996). Vygotsky: uma síntese. Loyola.

Veresov, N. (2016). Perezhivanie as a phenomenon and a concept: Questions on clarification and methodological meditations. Cultural-Historical Psychology, 12(3), 129-148.

Vigotski, L. S. (1919/2015) Teatro e Revolução. (Tradução P. N. Marques). O Percevejo Online, 7(2), p. 191–206. https://doi.org/10.9789/2176-7017.2015.v7i2.p. 191-206.

Vigotski, L. S. (1925/1999). Psicologia da arte (377 pp.). Martins Fontes.

Vigotski, L. S. (1929/2000). Psicologia concreta do homem. Educação e Sociedade, 21(71), 21-44.

Vigotski, L. S. (1926/2001). A educação estética. In L. S. Vigotski, Psicologia pedagógica (pp. 323-363). Martins Fontes.

Vigotski, L. S. (1930/2009). Imaginação e criação na infância (135 pp.). Ática Editora.

Vigotski, L. S. (2018). Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia (Trad. e Org. Zoia Prestes e Elizabeth Tunes; Trad.: Cláudia da Costa Guimarães, 176 p.). Santana. E-Papers.

Vigotski, L. S. (2023). Sobre a questão da psicologia da criação pelo ator. (P.N. Marques, Trad.). Pro-Posições, 34, ed0020210085. http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0085 (Obra original publicada em 1936).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Pro-Posições

Downloads

Download data is not yet available.