Banner Portal
Engaged development and play-theater in the constitution of the collectivity
REMOTO (Português (Brasil))

Keywords

Engaged development
Play-theater
Affective-cognitive perezhivanie

How to Cite

LIBERALI, Fernanda. Engaged development and play-theater in the constitution of the collectivity. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 34, p. ed0420210077, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675267. Acesso em: 18 may. 2024.

Funding data

Abstract

Learning spaces must engage with real life to create possibilities of being, acting, feeling, living in the world in order to guarantee the individual’s social mobility to intervene in the world. Hence, this work proposes the concept of “engaged development” to discuss the role of play in shaping the multitude in an outreach program. To do so we center two episodes of a didactic proposal on the theme of housing, through the play-theater, as a basis for teaching-learning processes. Play-theater, based on the vygotskian perspective and inspired by boalian theater games, consists of a collaborative artistic-performative activity, of which the real engagement with life and intentional expansion makes it a locus for experiencing the creation of dramatic events refracted as affective-cognitive experiences, essential for assuming a position in the world. The Critical-Collaborative analysis of the episodes reveals that play-theater promotes engaged development, opening paths for individual transformation and acting in the world.

REMOTO (Português (Brasil))

References

Arroyo, M. (2014). Outros sujeitos, outras pedagogias Vozes.

Ayuso, S. (2016, 8 de outubro). Furacão Matthew deixa quase 900 mortos no Haiti e mergulha país no caos. El País https://brasil.elpais.com/brasil/2016/10/06/internacional/1475746470_475357.html

Boal, A. (2009). Estética do oprimido Garamond.

Bronckart, J. P. (1999). Atividades de linguagem, textos e discursos: Por um interacionismo sócio-discursivo (Anna Rachel Machado, Péricles Cunha, trad.). EDUC. (Obra original publicada em 1996).

Brasil (2017). Base Nacional Comum Curricular http://basenacionalcomum.mec.gov.br/‌images/BNCC_EI_EF_110518_‌versaofinal_site.pdf

Brum, E. (2019). Brasil, construtor de ruínas: Um olhar sobre o país, de Lula a Bolsonaro. Arquipélago.

Capucci, R. R., & Silva, D. N. H. (2018) “Ser ou não ser”: a perejivanie do ator nos estudos de L. S. Vigotski. Estudos de psicologia, 35(4), 351-362. https://doi.org/10.1590/1982-02752018000400003

Cultural Praxis (2020, 18 de outubro). Fernanda Liberali revisits Vygostsky from COVID-19 & decoloniality perspectives (Portuguese/English). [Vídeo] YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=a9HGAdXLIc4

Dafermos, M. (2020). Reconstructing the fundamental Ideas of Vygotsky’s theory in the contemporary social and scientific context. In: A. Tanzi Neto, F. Liberali, & M. Dafermos (Eds.), Revisiting Vygotsky for social change: Bringing together theory and practice (pp. 13-30). Peter Lang.

Engeström, Y. (1999). Learning by expanding: an activity-theoretical approach to developmental research Orienta-Konsultit.

Fals Borda, O. (2009). Una sociologia sentipensate para América Latina. Antologia de textos selecionados e apresentados por Víctor Manuel Moncayo. CLACSO; Siglo del Hombre.

Foucault, M. (2013). Vigiar e punir: o nascimento da prisão. Edições 70; Almedina.

Freire, P. (2006). Pedagogia da autonomia (34ª ed.). Paz e Terra.

Freire, P. (2014). Pedagogia do oprimido(58ª ed.). Paz e Terra.

Gee, J. P. (2004). New people in new worlds: networks, the New Capitalism and schools. In: B. Cope, & M. Kalantzis (Eds.). Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures (pp. 43-68). Routledge.

Liberali, F. (2011) Atividade social como base para o ensino de língua estrangeira. In: M. R. O. Cano (Coord.), & F. C. Liberali (Org.). A reflexão e a prática no ensino: Inglês (v. 2, pp. 21-35). Blucher.

Liberali, F. (2022). Multiletramento engajado para a prática do bem viver. Linguagem em (dis)curso, 22(1), 125-145. https://doi.org/10.1590/1982-4017-220109-8421

Liberali, F., & Fuga, V. P. (2018) A importância do conceito de perezhivanie na constituição de agentes transformadores. Psicologia, 35(4), 333-343. http://dx.doi.org/10.1590/1982-02752018000400004.

Liberali, F., Fuga, V., & Lopes, J. C. B. (2021). The creation of the viable unheard of as a revolutionary activity. In: R. K. Beshara (ed.), Critical psychology praxis: Psychosocial non-alignment to modernity/coloniality. (pp. 85-99). Routledge.

Magalhães, M. C. C., & Fidalgo, S. (2019). Reviewing critical research methodologies for teacher education in applied linguistics. DELTA: Documentação de estudos em lingüística teórica e aplicada, 35(3), e2019350301. http://dx.doi.org/10.1590/1678-460X2019350301

Marques, P. N. (2020). O formalismo russo sob a lente de L. S. Vygótski: influência e crítica. Revista de literatura e cultura russa, 11(16), 125-145. https://doi.org/10.11606/issn.2317-4765.rus.2020.172165

Marx, K., & Engels, F. (2007). A ideologia alemã. (3ª ed.; Luis Cláudio de Castro e Costa, trad.). Martins Fontes. (Obra original publicada em 1989).

Megale, A. H., & Liberali, F. C. (2020). As implicações do conceito de patrimônio vivencial como uma alternativa para a educação multilíngue. Revista X, 15(1), 55-74. http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v15i1.69979

Mignolo, W. (2017). Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. (Marco Oliveira, trad.) Rev. bras. ciências sociais, 32(94). https://doi.org/10.17666/329402/2017 (Obra original publicada em 2011)

Moreno, P. P. G. (2011, 25 de abril). Estéticas decoloniales Walter Mignolo 3.f4v [Vídeo]. YouTube https://youtu.be/mqtqtRj5vDA

New London Group. (2000). The pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard educational review, 66(1), 60-92.

Newman, F., & Holzman, L. (2002). Lev Vygotsky – cientista revolucionário (Marcos Bagno, Trad.). Loyola. (Obra original publicada em 1993).

Pereira, E. R., & Sawaia, B. B. (2020). Práticas grupais: espaço de diálogo e potência Pedro & João. https://pedroejoaoeditores.com/2020/05/13/praticas-grupais-espaco-de-dialogo-e-potencia/

Pino, A. (2016). A produção imaginária e a formação do sentido estético. Reflexões úteis para uma educação humana. Pro-Posições, 17(2), 47-69. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643628

Quijano, A. (2002). Colonialidade, poder, globalização e democracia. Novos rumos, (37)17. https://doi.org/10.36311/0102-5864.17.v0n37.2192

Sawaia, B. B (2018). Afeto e comum: Categorias centrais em diferentes contextos. In: B. Bader, R. A. Sawaia, & F. R. Busarello. Afeto & Comum: Reflexões sobre a práxis psicossocial. (pp. 29-36). Editora da Universidade Federal do Amazonas.

Sawaia, B. B., & Silva, D. N. (2015). Pelo reencantamento da psicologia: Em busca da positividade epistemológica da imaginação e da emoção no desenvolvimento humano. Caderno Cedes, 35, 343-360. http://dx.doi.org/10.1590/CC0101-32622015V35ESPECIAL154115

Spinoza, B. (2003). Ética demonstrada à maneira dos geômetras. (Jean Melville, trad.). Martin Claret. (Obra original publicada em 1677).

Spinoza, B. (2017). Tratado político (Diogo Pires Aurélio, Trad.). Martins Fontes. (Obra original publicada em 1677).

Smolka, A. L. B., Góes, M. C. R., & Pino, A. (1995). The constitution of the subject: A persistent question. In: J. V. Wertsch, P. del Rio, & A. Alvarez (Eds.), Sociocultural studies of mind (pp. 165-184). Cambridge University Press.

Santos, B. S. (2009). Para além do pensamento abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: B. S. Santos, & M. P. Meneses (Orgs.), Epistemologias do Sul (pp. 23-71). Almedina.

Stanislavski, C. S. (2014). A preparação do ator (22ª ed.; Pontes de Paula Lima, trad.). Civilização Brasileira. (Obra original publicada em 1936).

Stetsenko, A. (2010). Teaching-learning and development as activist projects of historical becoming: expanding Vygotsky's approach to pedagogy. Pedagogies: An international journal, 5(1), 6-16. http://dx.doi.org/10.1080/15544800903406266

Stetsenko, A. (2016). Vygotsky’s theory of method and philosophy of practice: implications for trans/formative methodology. Educação, 39, s32-s41. http://dx.doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.24385

Stetsenko, A. (2017). The transformative mind: Expanding Vygotsky’s approach to development and education Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9780511843044

Veresov, N. (2016). Perezhivanie as a phenomenon and a concept: Questions on clarification and methodological meditations. Cultural-historical psychology, 12(3), 129-148. http://dx.doi.org/10.17759/chp.2016120308

Vertovec, S. (2007). Super-diversity and its implications. Ethnic and racial studies, 30(6), 1024-1054. http:// dx.doi.org/10.1080/0141987070159946

Vigotski, L. S. (2023). Sobre a questão da psicologia da criação pelo ator. (P.N. Marques, Trad.). Pro-Posições, 34, ed0020210085. http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0085 (Obra original publicada em 1936).

Vygotsky, L. S. (1994). The problem of the environment. In: R. Van der Veer, & J. Valsiner (Eds.), The Vygotsky reader (pp. 338-354). Blackwell. (Trabalho original publicado em 1934).

Vygotsky, L. S (1999). Psicologia da arte (Paulo Bezerra, trad.). Martins Fontes. (Obra original publicada em 1934).

Vygotsky, L. S. (2000). Lev S. Vigotski: Manuscrito de 1929. Educação e Sociedade, XXI(71). http://www.scielo.br/pdf/es/v21n71/a02v2171 (Trabalho original publicado em 1929).

Vygotsky, L. S. (2009). Imaginação e criação na infância (Ana Luiza Smolka, comentários; Zóia Prestes, Trad.). Ática. (Obra original publicada em 1930).

Walsh, C. (2010). Estudios (inter)culturales en clave decolonial. Tabula Rasa, 12, 209-227. https://doi.org/10.25058/20112742.393

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Pro-Posições

Downloads

Download data is not yet available.