Banner Portal
Potential of teaching cases in the training of beginning teachers
REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

Keywords

Teaching cases
Professional development
Teacher training
Beginning teacher

How to Cite

MOTA, Jéssica Regina da; AMBROSETTI, Neusa Banhara; ALMEIDA, Patricia Cristina Albieri de. Potential of teaching cases in the training of beginning teachers . Pro-Posições, Campinas, SP, v. 34, p. e20220029, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675424. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

This study investigates the potential of teaching cases as a reflection tool in the process of professional development of beginning literacy teachers. The research has a qualitative nature with a research-intervention design. A total of six beginning literacy teachers took part in the study, and data collection occurred in three moments: an initial discussion group, five training meetings, and a final discussion group. The teaching cases proved to be a training tool with significant potential for the teachers’ improvement, since they provided a reflection movement on the practice and structuring of new professional knowledge to the participants, among other aspects.

REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

References

André, M. E. D. A. (1983). Texto, contexto e significados: algumas questões na análise de dados qualitativos. Cadernos de Pesquisa, 45, 66-71.

Boudjaoui, M.; Leclercq, G. Revisiter le concept de dispositif pour comprendre l’alternance en formation. Éducation et francophonie, v. 42, n. 1, p. 22–41, 2014.

Cochran-Smith, M., & Lytle, S. (1999). Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, 24, 249-305, 1999.

Cochran-Smith, M., & Lytle, S. (2002). Teacher Learning Communities. In J. Guthrie (Eds.), Encyclopedia of Education Macmillan.

Gatti, B. A.; Barretto, E. S. S.; André, M. E. D. A.; Almeida, P. C. A. (2019). Professores do Brasil: novos cenários de formação Unesco.

Gómez, A. P. (1992). O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: Nóvoa, A. (Org.) Os professores e a sua formação Portugal: Dom Quixote.

Gubiani, R. L. (2004, 7 setembro). Muitas revelações na história de cada escrita. Avisa lá, 7 set. 2004. https://avisala.org.br/index.php/assunto/conhecendo-a-crianca/muitas-revelacoes-na-historia-de-cada-escrita/

Libâneo, J. C. (2002). Reflexividade e formação de professores: outra oscilação do pensamento pedagógico brasileiro? In: S. G. Pimenta, & E. Ghedin (Orgs.), Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito (pp. 53-79). Cortez.

Marcelo, C. (2009). A identidade docente: constantes e desafios. Formação docente, 1(1), 109-131.

Marcelo, C.; Vaillant, D. (2017). Políticas y Programas de Inducción en la Docencia en Latinoamérica. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1224-1249, 2017.

Merseth, K. K. (org.). (2018). Desafios reais do cotidiano escolar brasileiro: 22 dilemas vividos por diretores, coordenadores e professores em escolas de todo o Brasil Instituto Península; Moderna.

Mizukami, M. G. N. (2010). Formadores de professores, conhecimentos da docência e casos de ensino. In M. G. N. Mizukami, & A. M. M. R. Reali (Orgs.), Formação de professores: práticas pedagógicas e escola. Ufscar.

Nono, M. A., & Mizukami, M. G. N. (2002). Casos de ensino e processos de aprendizagem profissional docente. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 83(203/204/205), 72-84.

Oliveira, R. M. M. A. (2011). Narrativas: contribuições para a formação de professores, para as práticas pedagógicas e para a pesquisa em educação. Revista Educação Pública, 20(43), 289-305.

Rocha, M. L.; Aguiar, K. F. (2003). Pesquisa-intervenção e a produção de novas análises. Psicologia: Ciência e Profissão, 23(4), 64-73.

Schön, D. (1992). Formar professores como profissionais reflexivos. In A. Nóvoa (Org.), Os professores e a sua formação (pp. 77-92). Dom Quixote.

Shulman, L. (2014). Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, 4(2), 196-229.

Tartuce, G. L., Davis, C. L. F., & Almeida, P. C. A. (2021). Dispositivos formativos nas licenciaturas: análise de experiências brasileiras à luz da literatura Francófona. Educação em Revista, 37, 1-21.

Vaillant, D., & Marcelo, C. (2012). Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem Editora UTFPR.

Weisz, T. (2018). O diálogo entre o ensino e a aprendizagem Ática.

Zeichner, K. (1992). Novos caminhos para o practicum: uma perspectiva para os anos 90. In: A. Nóvoa (Orgs.), Os professores e a sua formação (pp. 115-138). Dom Quixote.

Zeichner, K. (2008). Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação e Sociedade, 29(103), 535-554.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Pro-Posições

Downloads

Download data is not yet available.