Banner Portal
The use of a longitudinal and ethnographic research database
PDF (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Database
Ethnography in education
Cultural-historical theory

How to Cite

PENAFIEL, Kelly Jessie Queiroz; GOMES, Maria de Fátima Cardoso. The use of a longitudinal and ethnographic research database: theoretical-methodological discussions. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 35, p. e2024c0401BR, 2024. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8677352. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This article presents a theoretical and methodological discussion on a longitudinal and ethnographic research carried out from February 2017 to March 2020, based on the construction of a Database consisting of video recordings, field diary notes, and a collection of artifacts. Permanently available records enable the development of master's and doctoral studies, including during the Covid-19 pandemic. On the one hand, the emic stance, the historical-cultural view of the research subjects, and the collectively constructed ilogic of inquiry enabled the development of ethnography through the Database. On the other hand, there are limitations, which can be amended by researchers' solidary and collective work, when one of them participated very little in constructing such records.

PDF (Português (Brasil))
PDF

References

Anderson, K. T., Stewart, O. G., & Aziz, M. B. A. (2016). Writing ourselves in: Researcher reflexivity in Ethnographic and multimodal methods for understanding what counts, to whom, and how we know. Anthropology and Educaction Quarterly, 47( 4), 385-401.https:https://www.researchgate.net/publication/309439917_Writing_Ourselves_In_Researcher_Reflexivity_in_Ethnographic_and_Multimodal_Methods_for_Understanding_What_Counts_to_Whom_and_How_We_Know_Writing_Ourselves_In https://www.researchgate.net/publication/309439917_Writing_Ourselves_In_Researcher_Reflexivity_in_Ethnographic_and_Multimodal_Methods_for_Understanding_What_Counts_to_Whom_and_How_We_Know_Writing_Ourselves_In

Baker, W., Green, J., & Skukauskaite, A. (2008). Video-enabled ethnographic research: a microethnographic perspective. In G. Walford (Ed.), How to do educational ethnography (pp. 2-40). Tufnell Press.

Barbosa, M. C. S. (2014). A ética na Pesquisa Etnográfica com crianças: primeiras problematizações. Práxis Educativa, v. 9(1), 235-245. https: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092014000100013

Bloome, D. (2012). Classroom Ethnography. In M. Grenfell et al. Language, Ethnography and Education: Bridging new literacy studies and Bourdieu(pp. 7-22). Routledge, 2012.

Castanheira, M. L. (2010). Aprendizagem contextualizada: discurso e inclusão na sala de aula. (2. Ed.). CEALE; Autêntica.

Castanheira, M. L. (2013). Indexical signs within local and global contexts: case studies of changes in literacy practices across generations of working-class families in Brazil. In J. Kalman, & B. Street (Ed.), Literacy and numeracy in Latin America: Local perspectives and beyond. (pp. 95-108). Routledge.

Castanheira, M. L., Green, J. L., & Dixon, C. N. (2007). Práticas de letramento em sala de aula: uma análise de ações letradas como construção social. Revista Portuguesa de Educação, 20(2), 7-38. https: https://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872007000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt?script=sci_arttext&pid=S0871-91872007000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt

Dominici, I. C. (2021). Valéria e Henrique: O entrelaçar da constituição de suas subjetividades. [Tese de Doutorado]. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. https: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/35589

Erickson, F. (2004). O que faz a Etnografia da escola “etnográfica”? In C. L. G. Mattos (Org.), Etnografia na Educação: Textos de Frederick Erickson (pp. 225- 268). EDUEPB

Geertz, C. (2008). A interpretação das culturas LTC.

Gomes, M. F. C. (2020). Memorial: trajetórias de uma pesquisadora e suas apropriações da Teoria histórico-cultural e da Etnografia em Educação Brazil Publishing.

Gomes, M. C.; Dias, M. T. M., & Gregório, M. K. S. V. (2011, out.). Abordagem Histórico-Cultural e Etnografia Interacional: a busca da coerência. In Reunião Anual da APNED, 34, 2011, Natal, RN.

Gomes, M. F. C., Dias, M. T. M., & Vargas, P. G. (2017). Entre textos e pretextos: a produção escrita de crianças e adultos na perspectiva histórico-cultural. Editora UFMG.

Green, J., Castanheira, M. L., & Yeager, B. (2011). Researching the opportunities for learning for students with Learning Difficulties in Classrooms: An Ethnographic perspective. In C. Wyatt-Smith, J. Elkins, & S. Gunn, S. (Ed.) Multiple perspectives on Difficulties in learning Literacy and Numeracy(pp. 49-90). Springer.

Green, J., Dixon, C., & Zaharlic, A. (2005). A Etnografia como uma lógica de investigação. Educação em Revista, 42, 13-79.

Gumperz, J. J. (2013). Convenções de contextualização. In B. T. Ribeiro, & P. M. Garcez, P. M. (Orgs.). Sociolinguística Interacional (2a ed., pp. 149-182). Loyola.

Hartmann, L. (2020). Como fazer pesquisa com crianças em tempos de pandemia? Perguntemos a elas. Revista Nupeart, 24, 29-52. https: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/18827

Kramer, S. (2002). Autoria e autorização: questões éticas na pesquisa com crianças. Cadernos de Pesquisa, 116, 41-59. https: https://www.scielo.br/j/cp/a/LtTkWtfzsbJj8LcPNzFb9zd/?format=pdf

Macário, A. P. (2021). Descortinando as vivências dos bebês na creche: a relação com os artefatos culturais. [Tese de Doutorado]. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Mitchell, J. C. Case studies. (1984). In R. F. Ellen, Ethnographic research: a guide to general conduct (pp. 237-241). Academic Press.

Neves, V., & Müller, F. (2021). Ética no encontro com bebês e seus/as cuidadores/as. In Comissão de Ética em Pesquisa da ANPEd (Org.). Ética e pesquisa em educação: subsídios. ANPEd.

Oliveira, A. (2013). Algumas pistas (e armadilhas) na utilização da Etnografia na Educação. Revista Educação em Foco, 16(22), 163-183. https: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/322/312

Penafiel, K. J. Q. (2023). Letramentos como atividades humanas:uma investigação sobre a construção de sentidos e significados [Tese de Doutorado]. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Pino, A. (2005). As marcas do humano: às origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vigotski Cortez.

Putney, L., Green, J., Dixon, C., Durán, R., Floriani, A., & Yeagar, B. (1998). Consequential progressions: exploring collective-indivudal development in a bilingual classroom. InSmagorinsky & Lee (Eds.), Constructing meaning through collaborative inquiry: Vygotskian Perspectives on literacy research (pp. 2-63). Cambridge University Press.

Silva, E. B. T. (2021). Atos de criação: as origens culturais da brincadeira dos bebês. [Tese de Doutorado]. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Silva, V. T. (2023). As relações sociais de amizade na creche: um estudo de abordagem etnográfica em um grupo de crianças de zero a três anos de idade em uma instituição pública de Educação Infantil em Belo Horizonte [Tese de Doutorado]. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Souza, M. P. R. (Org.). (2010). Ouvindo crianças na escola: Abordagens qualitativas e desafios metodológicos para a Psicologia. Casa do Psicólogo.

Souza, S. J. (2003). Dialogismo e alteridade na utilização da imagem técnica em pesquisa acadêmica: questões éticas e metodológicas. In M. T. Freitas, S. J. Souza, & S. Kramer (Orgs.), Ciências humanas e pesquisa: leituras de Mikhail Bakhtin (pp. 78-93) Cortez.

Spradley, J. P. (1980). Participant Observation United States of America, Rinehart and Winston Editor.

Vigotski, L. S. (1932/2018). 7 Aulas de L. S. Vigotski: sobre os fundamentos da Pedologia. E-papers.

Vigotski, L. S. (1934/1993). Estudio del desarrollo de los conceptos científicos em la edad infantil. In L. S. Vigotski Obras Escogidas (Tomo II, pp.181-286). Aprendizaje-Visor

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Pro-Posições

Downloads

Download data is not yet available.