Banner Portal
O feedback e sua importância no processo de tutoria a distância
Remote

Como Citar

ABREU-E-LIMA, Denise Martins; ALVES, Mario Nunes. O feedback e sua importância no processo de tutoria a distância. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 22, n. 2, p. 189–205, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643270. Acesso em: 25 abr. 2024.

Resumo

Considerando o crescimento da Educação a Distância no contexto brasileiro; o ingresso de um novo profissional da educação – o tutor – na equipe pedagógica; e a importância de sua interação com os alunos, este artigo tem como objetivos revisar algumas definições de feedback encontradas na literatura, descrever os modelos de feedback adotados nos cursos de EaD ministrados em uma universidade federal brasileira, apresentar as orientações dadas nos cursos de formação de tutores realizados pela instituição e discutir o papel da linguagem nos processos de feedback. De acordo com a discussão feita, são apontadas as principais diretrizes para a utilização de feedback em ambientes virtuais.

Abstract:

Taking into consideration the growth of Distance Education field in the Brazilian educational context, the new roles of teaching such as the tutor in the teaching team, this paper aims to review some definitions of feedback found in current literature as well as to point out the models of feedback adopted at Distance Education programs offered by a Brazilian Federal University. It also aims to present the guidelines given to online tutors engaged in the courses offered by these institutional programs and to discuss the role of language in the feedback process. According with the present discussion, some guidelines to the use of feedback in online environment are given.

Key words: Feedback. Online tutoring. Distance education

Remote

Referências

AUSUBEL, D. P. Educational Psychology: A cognitive view. New York: Rinehart & Wilson, 1968.

BAGNO, M. A. A língua de Eulália. São Paulo: Contexto, 1999.

BAGNO, M. A. A norma oculta: língua & poder na sociedade brasileira. São Paulo: Parábola, 2003.

BANGERT-DROWNS, R. L. et al. The instructional effect of feedback in test-like events.Review of Educational Research, v. 2, n. 61, p. 218-238, 1991.

BRASIL. Secretaria de Educação a Distância SEED-MEC. Regulamentação da educação a distância no Brasil. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seed/>. Acesso em: 31 maio 2007.

BRUNER, J. Acts of meaning. Cambridge: Harvard University Press, 1990.

CLARK, J. Stimulating collaboration and discussion in online learning environments. The Internet and Higher Education, Plantation, v. 4, n. 2, p. 119-124, 2001. Disponível em: <http://www.sciencedirect.com/science?_ob=MImg&_imagekey=B6W4X-44R1BSR- 3-1&_cdi=6554&_user=972049&_pii=S1096751601000549&_origin=browse&_ zone=rslt_list_item&_coverDate=04%2F01%2F2001&_sk=999959997&wchp=dGLb Vzz-zSkWb&md5=18a565034b59ab7904ccfab6e5388e2a&ie=/sdarticle.pdf>. Acesso em: 27 abr. 2011.

DIRKS, M. How is assessment being done in distance learning? Disponível em: < http://www. eric.ed.gov/PDFS/ED423273.pdf>. Acesso em: 08 nov. 2010.

ENCARTA. Dicionário. Disponível em: <http://encarta.msn.com/encnet/features/ dictionary/DictionaryResults.aspx?refid=1861610851>. Acesso em: 20 abr. 2007.

GAGNÉ, R. M. The conditions of learning. New York: CBS College, 1985.

GARDNER, H. Multiple approaches to understanding. In: REIGELUTH, C. M. Instructional-design theories and models: a new paradigm of instructional theory II. Mahwah: Lawrence Earlbaum Associates, 1999. p. 69-89.

GARRISON, D. R. Theoretical challenges for distance education in the 21st century: A shift from structural to transactional issues. International Review of Research in Open and Distance Learning, Alberta, v.1, n.1, June 2000. Disponível em: <http://www.irrodl. org/index.php/irrodl/article/viewArticle/2/333>. Acesso em: 08 nov. 2010.

GULDBERG, K.; PILKINGTON, R. Tutor roles in facilitating reflection on practice through online discussion. Educational Technology & Society, Edgbaston: Birmingham, v.10, n. 1, p. 61-72, 2007. Disponível em: <http://www.ifets.info/journals/10_1/7.pdf>. Acesso em: 27 abr. 2011.

GUNAWARDENA, C. N. Designing collaborative learning environments mediated by computer conferencing: issues and challenges in the Asian socio-cultural context. Indian Journal of Open Learning, New Delhi, v. 7, n. 1, p. 101-119, 1998. Disponível em: <http://www.egyankosh.ac.in/bitstream/ 6789/ 7 / /Unit-7.pdf>. Acesso em: 27 abr. 2011.

HOUAISS, A. (Ed.) Dicionário eletrônico Houaiss da língua portuguesa 3.0. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009. 1 CD-ROM.

JONASSEM, D. H. Objectivism versus constructivism: do we need a new philosophical paradigm? Educational Technology Research and Development, Boulder, v. 3, n. 39, p. 5- 14, 1991.

KERKRA, S.; WONACOTT, M. Assessing learners online. Practitioner file. Eric Clearinghouse on Adult, Career, and Vocational Education. Disponível em: < http://www. eric.ed.gov/PDFS/ED448285.pdf >. Acesso em: 08 nov. 2010.

KULHAVY, R. W.; WAGNER, W. Feedback in programmed instruction: Historical context and implications for practice. In: DEMPSEY, J. V.; SALES, G. C. (Comp.). Interactive instruction and feedback. Englewood Cliffs: Educational Technology, 1993. p. 3-20.

LENTELL, H. The importance of the tutor in open and distance learning. In: TAIT, A.; MILLS, R. (Comp.). Rethinking learner support in distance education. London: Routledge Falmer, 2003. p. 64-76.

MAIA, C.; MATTAR, J. ABC da EaD: a educação a distância hoje. São Paulo: Pearson/ Prentice Hall, 2008.

MASON, J. B.; BRUNING, R. Providing feedback in computer-based instruction: What the research tells us. 2001. Disponível em: <http://dwb4.unl.edu/dwb/Research/MB/ MasonBruning.html>. Acesso em: 08 nov. 2010.

MCCONNELL, D. Implementing computer supported cooperative learning. Reino Unido: Biddles Ltd., 1994. 226 p.

MEHRABIAN, A.; FERRIS, S. R. Inference of attitudes from nonverbal communication in two channels. Journal of Consulting Psychology, Los Angeles, p. 248-252, 1967. Disponível em: <http://psycnet.apa.org/journals/ccp/31/3/248.pdf>. Acesso em: 27 abr. 2011.

MOORE, M.; KEARSLEY, G. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Thomson, 2007.

MORENO, R. Decreasing cognitive load for novice students: Effects of explanatory versus corrective feedback in discovery-based multimedia. Instructional Science, Albuquerque, n. 32, p. 99-113, 2004. Disponível em: < http://dixieching.wordpress.com/2011/01/09/ decreasing-cognitive-load-for-novice-students-effects-of-explanatory-versus-correctivefeedback-in-discovery-based-multimedia-moreno-2004/>. Acesso em: 27 abr. 2011.

MORY, E. H. Feedback research review. In: JONASSEM, D. (Comp.). Handbook of research on educational communications and technology. Mahwah: Lawrence Erlbaum, 2004. p. 745-783.

PETERS, O. Didática do ensino a distância. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2003.

PRESTERA, G.; MOLLER, L. A. Facilitating asynchronous distance learning: exploiting opportunities for knowledge building in asynchronous distance learning environments.

16 p. Disponível em: . Acesso em: 28 maio 2007.

SHELLEY, M. et al. Perspectives on tutor attributes and expertise in distance language teaching. Crossroads of learning. October, 2007. Disponível em: . Acesso em: 27 fev. 2008.

SHUTE, V. J. Focus on formative feedback. Review of Educational Research, Princeton, v

, n. 78, p. 153-189, 2008. Disponível em: <http://www.ets.org/Media/Research/pdf/RR- 07-11.pdf>. Acesso em: 27 abr. 2011.

SKINNER, B. F. Teaching machines. Science, Cambridge, n. 128, p. 969-977, 1958. Disponível em: < http://exordio.qfb.umich.mx/archivos%20PDF%20de%20trabajo% 20UMSNH/Aphilosofia/2007/NEUROPSICOLOGIA/teachingmachines1958.pdf>. Acesso em: 27 abr. 2011.

WILLIAMS, R. L. Preciso saber se estou indo bem!: uma história sobre a importância de dar e receber feedback. Rio de Janeiro: Sextante, 2005.

ZEFERINO, A.; DOMINGUES, R.; AMARAL, E. Feedback como estratégia de aprendizado no ensino médico. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 31, n. 2, p. 176-179, 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbem/v31n2/08. pdf>. Acesso em: 20 fev. 2008.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.