Banner Portal
Paulo Freire and archeology
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Public archeology
Cultural diversity
Paulo Freire
Lei 11.645/08
Native people

How to Cite

SCHIAVETTO, Solange Nunes de Oliveira; BERNARDES, Adonias Santos; CARVALHO, Thaís Ronsini de. Paulo Freire and archeology: an experience of addressing cultural diversity in school contexts. Revista Arqueologia Pública, Campinas, SP, v. 16, n. 2, p. 23–40, 2021. DOI: 10.20396/rap.v16i2.8666234. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666234. Acesso em: 21 jul. 2024.

Abstract

The article reflects on Paulo Freire's contributions to the promotion of archaeological knowledge about cultural diversity built with the school public. We present the main activities developed under the extension project "Educational Actions of the Archeology and Education Project: diversity issues in Elementary School I", carried out in 2018. This project was born from the researchers’ activities from the Center for Studies and Research in Memory , Culture and Education of the State University of Minas Gerais, UEMG/Poços de Caldas, and aimed to make the educational activities carried out in schools since 2012. Such actions were guided by the provisions of law 11.645/08, with a focus based on the assumptions of Public Archeology, and sought to bring different approaches to cultural diversity and archaeological heritage to school education.

 

https://doi.org/10.20396/rap.v16i2.8666234
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Lei 11.645/2008, de 10 de Março de 2008. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, 2003.

CARVALHO, Aline Vieira; FUNARI, Pedro Paulo Abreu. Arqueologia Pública: as relações entre a academia e a sociedade. História e-História, v. 1, p. 1-15, 2009.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. São Paulo: Editora Cortez, 2000.

COELHO, Teixeira. Dicionário crítico de política cultural. Cultura e Imaginário. Editora Iluminuras/Fapesp, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 62ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Política e Educação: Ensaios. 5ª Ed. São Paulo: Editora Cortez, 2001 (Coleção Questões de Nossa Época, vol. 23). Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/otp/livros/politica_educacao.pdf. Acesso em: 2 de jun. de 2021.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23.ed. São Paulo: Cortez, 1989. Disponível em: https://educacaointegral.org.br/wp-content/uploads/2014/10/importancia_ato_ler.pdf. Acesso em: 2 de jun. de 2021.

FREIRE, Paulo. Cartas a Guiné Bissau: Registros de uma experiência em processo. 2ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978. Disponível em: https://cpers.com.br/wp-content/uploads/2019/09/4.-Cartas-%C3%A0-Guin%C3%A9-Bissau.pdf. Acesso em: 20 de jun. de 2021.

FERMIANO, Maria Belintane; SANTOS, Adriane Santarosa dos. Os desafios do ensino de História. In: ______. Ensino de Historia para o fundamental 1: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2014. pág. 9 - 23.

FUNARI, Pedro Paulo Abreu. Arqueologia no Brasil e no mundo: origens, problemáticas e tendências. Ciência e Cultura. São Paulo, v. 65, n. 2, p. 23-25, 2013 . Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252013000200010&lng=en&nrm=iso . Acesso em 11 de maio de 2021.

FUNARI, Pedro Paulo Abreu. Teoria e métodos na Arqueologia contemporânea: o contexto da Arqueologia Histórica. Mneme-revista de humanidades, v. 6, n. 13, 2005.

FUNARI, Pedro Paulo Abreu. Os desafios da destruição e conservação do patrimônio cultural no Brasil. Trabalhos de Antropologia e Etnologia. Porto, 41:23-32, 2001.

FUNARI, Pedro Paulo Abreu.; GONZALEZ, Erika Marion Robráhn.. Ética, capitalismo e Arqueologia Pública no Brasil. História (São Paulo), v. 27, p. 13-30, 2008.

GADOTTI, Moacir. Diversidade cultural e educação para todos. Rio de Janeiro: Graal, 1992. Disponível em: http://acervo.paulofreire.org:8080/xmlui/handle/7891/2782. Acesso em: 16 de jun. de 2021.

PEROZA, Juliano. Reflexões sobre cultura e diversidade cultural em paulo freire: um humanismo crítico para a transculturalidade em educação. Anais do Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, v. 29, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/3183/420. Acesso em: 3 de jun. de 2021.

RAMIRO, Roberto Henrique; SCHIAVETTO, Solange Nunes de Oliveira; BERNARDES, Adonias Santos; SILVA, Lucas Pereira da. Ações educativas do projeto Arqueologia e Educação: Questões de Diversidade no Ensino Fundamental I- Ações com os professores. In: 2º Congresso Nacional de Educação, 2018, Poços de Caldas. Anais do 2º congresso Nacional de Educação, 2018.

SCHIAVETTO, Solange Nunes de Oliveira; BERNARDES, Adonias Santos.; MOREIRA, Jéssica Silva; SILVA, Lucas Pereira. A Abordagem da Diversidade Cultural em Projetos de Pesquisa e Extensão da Uemg/Poços de Caldas. In: 5º Congresso Nacional de Educação, 2021, Poços de Caldas. Anais do 5º congresso Nacional de Educação, 2021.

SCHIAVETTO, Solange Nunes de Oliveira.; RAMIRO, Roberto Henrique; CRUZ, Mariana de Fátima Silva; ARAUJO, Paloma Fernanda. Antropologia e Educação: a discussão da diversidade cultural em um curso de Pedagogia. In: Congresso Nacional de Educação - CONEDU, 2019, Fortaleza. Anais VI CONEDU. Campina Grande: Editora Realize, 2019. v. 1.

SCHIAVETTO, Solange Nunes de Oliveira; CARVALHO, Thaís Ronsini de; ZANETTI, Gabriele Alípia; SILVA, Lucas Pereira; REIS, Luciana Garcia. Arqueologia e educação: possibilidades de estudos do passado da região de Poços de Caldas. In: 2º Congresso Nacional de Educação, 2018, Poços de Caldas. Anais do 2º Congresso Nacional de Educação, 2018. v. 1.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública

Downloads

Download data is not yet available.