Abstract
Heritage Education, when associated with environmental licensing, refers to a set of educational actions aimed at creating dialogues between the community holding the cultural heritage and the team carrying out field and laboratory work in Archeology. It has become a fundamental tool for strengthening self-esteem, identity and preserving memories. In the theoretical field, Paulo Freire (1921-1997) greatly contributed to thinking methodologically about Heritage Education. Thus, in this article, we seek to discuss the results of the Heritage Education Program of the 138kV Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí Rescue, Archaeological Monitoring and Heritage Education Project, carried out in the municipalities of São Pedro do Ivaí, São João do Ivaí and Barbosa Ferraz - PR. This Program was theoretically and methodologically based on the contributions of Paulo Freire, having as its guiding principle the establishment of a democratic, liberating and dialogic education.
References
CHAGAS, Mário. Educação, Museu e Patrimônio: Tensão, Devoração e Adjetivação. Patrimônio: Revista Eletrônica do IPHAN. Dossiê: Educação Patrimonial, n. 03, jan / fev 2006. Disponível em: https://www.revista.iphan.gov.br.
DEMARCHI, João Lorandi. O que é, afinal, a educação patrimonial? Uma análise do Guia Básico de Educação Patrimonial. Revista CPC, V. 13, N. 25, p.140–162, jan./set. 2018.
FLORÊNCIO, Sônia Regina Rampim. Educação Patrimonial: um processo de mediação. In: TOLENTINO, Átila Bezerra (Org.). Educação Patrimonial: reflexões e práticas. João Pessoa: IPHAN – PB, 2012. (Caderno Temático 2).
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 41 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2010.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo.. Ação cultural para a liberdade. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido, 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FUNDAÇÃO AROEIRA. Relatório Final do Programa de Educação Patrimonial da Linha de Transmissão de 138kV Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí. Goiânia: Fundação Aroeira, 2018.
GARCIA, José Luiz Lopes. Projeto de Resgate, Monitoramento Arqueológico e Educação Patrimonial da Linha de Transmissão de 138kV Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí. Goiânia: Fundação Aroeira, 2015.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Educação Patrimonial: inventários participativos: manual de aplicação. Texto Sônia Regina Rampim Florêncio et al. Brasília, 2016.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Educação Patrimonial: histórico, conceitos e processos. Brasília: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional.2014.
HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; GRUMBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiróz. Guia básico de educação patrimonial. Brasília: Instituto do Patrimônio Histórico Nacional / Museu Nacional, 1999.
PAOLI, Maria Célia. Memória, História e Cidadania: O Direito ao Passado. In: O Direito à Memória: Patrimônio Histórico e Cidadania. São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura do Município de São Paulo / Departamento do Patrimônio Histórico – DPH, 1992.
QUEIROZ, Moema Nascimento. A Educação Patrimonial como instrumento de Cidadania. Revista Museu. Disponível em: https://www.revistamuseu.com.br/artigos.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública