Banner Portal
Walking with the enchanted
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Formation
Archeology
Freirean
Ideas
Delighted

How to Cite

CARLE, Cláudio Baptista. Walking with the enchanted : the learning doing and the liberating ideas of Paulo Freire in the formation of archaeologists in Rio Grande do Sul. Revista Arqueologia Pública, Campinas, SP, v. 16, n. 2, p. 41–70, 2021. DOI: 10.20396/rap.v16i2.8666519. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666519. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The following text expresses the form of learning of archeology that presents the archeological formation of teacher trainers who without intention promoted the interactionist, liberating and emancipatory Freiriana formation in archeology. Professors Bartomeu Meliá, Guilherme Naue, Fernando La Sálvia, Daniel Gargnin and André Jacobus were instigating trainers for the way of doing it, more than by an institutionalized act of teaching. An important premise of the formation of archaeologists in Brazil that preceded in parallel the institutional formation that was developed in only one educational institution in the country. This formation of learning by doing is peculiarly a form discussed that faced by Paulo Freire in the studies of Andragogia (which in his time still spoke in Pedagogy).

https://doi.org/10.20396/rap.v16i2.8666519
PDF (Português (Brasil))

References

AHLERT, Martina & LIMA, Conceição de Maria Teixeira. “A família de Légua está toda na eira”: tramas entre pessoas e encantados, Etnográfica [Online], vol. 23 (2) | 2019, Online desde 25 junho 2019, consultado em 26 junho 2019. URL : http://journals.openedition.org/etnografica/6858 ; DOI : 10.4000/etnografica.6858

AZEVEDO, Wagner Fernandes de. Bartomeu Melià: jesuíta e antropólogo evangelizado pelos guarani (1932-2019), Instituto Humanitas Unisinos – IHU, 08 Dezembro 2019. Disponível em:https:// www.ihu.unisinos.br/78-noticias/594740-bartomeu-melia-jesuita-e-antropologo-evangelizado-pelos-guarani-1932-2019. Acesso em: jun. de 2021

BROCHADO, José P; LA SALVIA, Fernando. Cerâmica Guarani. Porto Alegre, Posenato Arte e Cultura, 1989.

CARNEIRO, J. L. Teologia umbandista: Sua diversidade. Estudos Afro-Brasileiros, v. 1, n. 2, p. 213-246, 17 out. 2020.

DURAND, Gilbert. A imaginação simbólica. São Paulo: Cultrix, Ed.USP, 1988.

DURAND, Gilbert. O imaginário. Ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. [Trad. René Eve Levié], 3ª Ed., Rio de Janeiro: Difel, 2004

ELIADE, Mircea. O sagrado e o profano [Trad. Rogério Fernandes]. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

FRANK, Heinrich (Resp) Boletim Informativo das Pesquisas do Projeto Paleotocas. Número 17 – Julho de 2011. Disponível em: https:// www.ufrgs.br/paleotocas. Acesso em: jun. de 2021.

FREIRE, Paulo, A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. (Coleção polêmicas do nosso tempo; 4), São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 5. ed., (O Mundo, Hoje, v. 10), Rio de Janeiro, Paz e Terra. 1981.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, (Coleção Leitura), 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 23 reimpress.,17. ed.,Rio de janeiro, Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudo Avançados. 15 (42), (pp. 259-268), 2001.

GNECCO, Cristóbal. Caminos de la Arqueología: de la violencia epistémica a la relacionalidad. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi Ciências Humanas, 4(1), pp.15-26, 2009

IAP-UNISINOS, André Jacobus. Disponível em: https://www.anchietano.unisinos.br/equipe/andrejacobus/andrejacobus.html. Acesso em: jun de 2021.

LEPAR. Laboratório de Ensino e Pesquisas Arqueológicas - LEPAR; Disponível em: https://www.ucs.br/site/instituto-memoria-historica-e-cultural/laboratorio-de-ensino-e-pesquisas-arqueologicas-lepar/programa-lepar/. Acesso em: jun de 2021

MAFFESOLI, Michel. Le sens commun. In: Société. Revue des Sciences Humaines et Socieles – Paris, Nº 46, pp. 387-397, 1994.

MARS, Disponível em: https://cultura.rs.gov.br/historia. Acesso em: jun. de 2021.

MOREIRA, Ildeu de Castro. A ciência, a ditadura e os físicos. Ciencia e Cultura, São Paulo , v. 66, n. 4, p. 48-53, Dec. 2014 .

MORAES, Tobias Vilhena de “Breve análise sobre a arqueologia missioneira e as ações de extroversão (1980-1995)”. Revista Tempos Acadêmicos, Dossiê Arqueologia Histórica, nº 10, Criciúma, Santa Catarina, (pp. 164-171), 2012

SCHMITZ, Pedro Ignácio, Irmão Guilherme Nauê. IAP-UNISINOS - Disponível em: https://www.anchietano.unisinos.br/equipe/naue/naue.html. Acesso em: dez. 2019.

SPIAZZI, Daiane & LORENZI Rodrigo. Paleontologia: descobertas através da pesquisa. 25 de fevereiro de 2014, Central Sul. Agência de Notícias. Disponível em: https://www.centralsul.org/2014/paleontologia-descobertas-atraves-da-pesquisa/. Acesso em: jun. de 2021

TOLEDO, Caio Navarro. Zeferino Vaz: um Reitor de direita que protegia as esquerdas?. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 2, p. 116-132, dez. 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública

Downloads

Download data is not yet available.