Banner Portal
The memory of anarchist education and its expressions through primary documentary sources in an Education Memory Center
Capa: Lygia Eluf (sem título, série Desenhos da Quarentena, técnica: nanquim/papel, 35x15cm, 2020) e Carlos Lamari.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Files
Memory center
Anarchist education
Personal archives
History of education

How to Cite

SANTOS, Luciana Eliza dos. The memory of anarchist education and its expressions through primary documentary sources in an Education Memory Center. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas, SP, v. 31, n. 00, p. e023012, 2023. DOI: 10.20396/resgate.v31i00.8671150. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8671150. Acesso em: 22 may. 2024.

Abstract

This text discusses the concepts of memory and history within the educational theme in archives, memory centers, museums, and libraries, seeking to articulate training, information, and knowledge. It starts from the case of the João Penteado Archive, organized at the Education Memory Center of the Faculty of Education of the University of São Paulo and establishes reflections on the role of archives, museums and libraries in the face of the singularities of this archive. It presents the trajectory of the organization of an analytical inventory of documentary sources themed in the context of the organization of rationalist schools by the anarchist movement in São Paulo, promoting a reflection on the relationship between memory, archives, and anarchist movement.

https://doi.org/10.20396/resgate.v31i00.8671150
PDF (Português (Brasil))

References

AHAGON, Vitor Augusto. A trajetória militante de Adelino de Pinho: passos anarquistas na educação e no sindicalismo. 2015. Dissertação (Mestrado em História Social) − Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

ALDABALDE, Taiguara Villela; GRIGOLETO, Maria Cristina. O traço da distinção: discutindo entendimentos sobre arquivos e memória. Resgate – Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas, v. 24, n. 2, p. 7-26, jul./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8647862. Acesso em: 12 jun. 2023.

BELLOTO, Heloisa Liberalli. A especificidade da informação arquivística. Contracampo10, Rio de Janeiro, p. 21-29, dez. 2008. Disponível em: https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/17285/10923. Acesso em: 10 mar. 2023.

CALSAVARA, Tatiana da Silva. Práticas da educação libertária no Brasil: a experiência da escola moderna em São Paulo. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação) − Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

CAMARGO, Ana Maria de Almeida. Arquivos pessoais: questões para um debate. In: ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM CIÊNCIAS SOCIAIS (Anpocs), 2003, São Paulo. Anais [...], São Paulo, 2003. p. 1-3.

CAMARGO, Ana Maria; GOULART, Silvana. Centros de memória: uma proposta de definição. São Paulo: Edições SESC, 2015.

KHOURY, Yara Aun. Edgard Leuenroth: uma vida e um arquivo libertários. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 17, n. 33, p. 112-142, 1997. Disponível em: https://www.anpuh.org/revistabrasileira/view?ID_REVISTA_BRASILEIRA=11. Acesso em: 11 jun. 2023.

LEUENROTH, Edgard. Anarquismo. Roteiro de libertação social. Rio de Janeiro: Mundo Livre, 1963.

LEUENROTH, Edgard. A organização dos jornalistas brasileiros. 1908-1951. São Paulo: COM-ARTE, 1987.

LIMA, Ananda Mendes. Difusão em Arquivos e o centro de memória – Unicamp. Epígrafe, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 274-295, jul. 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/epigrafe/article/view/173714. Acesso em: 11 jun. 2023.

LUIZETTO, Flávio. Presença do anarquismo no Brasil: Um estudo dos episódios literário e educacional -1900/1920. 1984. Tese (Doutorado em História) − Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo, São Carlos. 1984.

MORAES, Carmen Sylvia Vidigal; SANTOS, Luciana Eliza dos. O Centro de Memória da Educação (FEUSP): pesquisas e fontes documentais em História da Educação. RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, Campinas, v. 7, n. 0, p. 1-33, dez. 2021.

Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16068. Acesso em: 11 jun.2023.

MORAES, Carmen Sylvia Vidigal. et al. Educação Libertária no Brasil – Acervo João Penteado: Inventário de Fontes. 1 ed. São Paulo: EDUSP/UNIFESP, 2013.

NORA, Pierre. Entre Memória e História: A problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n. 10, p. 7-28, dez. 1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101 Acesso em: 11 jun. 2023.

PENTEADO, João. Digressão histórica através da vida de Jaú e seus pró-homens. São Paulo, 1953.

SANTOS, Luciana Eliza dos. A trajetória anarquista do educador João Penteado: leituras sobre educação, cultura e sociedade. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

SOLÀ GUSSINYER, Pere et al. Anarquismo Internacional: Educação, Cultura e Lutas Sociais. RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, Campinas, v. 8, n. 00, p. e022001, mês dez. 2022. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16120. Acesso em: 11 jun. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.