Banner Portal
From leibniz's monads to Schiller's aesthetic education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Perfection
Education
Aesthetics.

How to Cite

SILVEIRA, Roberison Wittgenstein Dias. From leibniz’s monads to Schiller’s aesthetic education. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 11, n. 1, p. 156–182, 2019. DOI: 10.20396/rfe.v11i1.8654749. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8654749. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Starting from the ontological proposal of Leibniz, the idea of perfection gives rise to the German aesthetic discussion. The great question is whether taste is tied to a conception of perfection inherent in reality or whether it is the result of the dynamics of the senses, responsible for sensations. Reformulating the modern aesthetic conception, Kant no conceives validity of thing-in-itself for pleasure, it is not in the things themselves, but rather in the way of operating the faculty of judging reflexive. Recognizing this new perspective, and finding in it gaps with respect to the approximation between reason and sensibility, Schiller proposes a new aesthetics as a model of the formation of man.

https://doi.org/10.20396/rfe.v11i1.8654749
PDF (Português (Brasil))

References

BAUMGARTEN, A. G. Reflexiones filosóficas acerca de la poesía. Trad. del latín, prólogo y notas José Antonio Miguez. Buenos Aires: Aguilar, 1955.

BENJAMIN, W. O conceito de crítica da arte no romantismo alemão. Trad. e notas Marcio Seligmann Silva. São Paulo: Iluminuras, 2002.

BURKE. E. Uma investigação filosofica sobre a origem de nossas ideias do sublime e do belo. Tradução, apresentação e notas: Enid Abreu Dobranszky. Campinas: Papirus, 1993.

GARBER, D. Leibniz: physics and philosophy. In The Cambridge Companion to Leibniz. San Diego: Cambridge University Press, 1998.

GOETHE & SCHILLER. Companheiros de viagem: correspondências. São Paulo: Nova Alexandria, 1993.

GUYER, P. 18th century german aesthetics. In Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2007.

KANT, I. Crítica da faculdade de julgar. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

KANT, I. Crítica da razão pura. São Paulo; Nova Cultural, 1999 (Os Pensadores)

LEIBNIZ, G. W. A monadologia; Discurso de metafísica. São Paulo: Abril Cultural, 1979a, p. 101-152. (Os pensadores).

LESSING, G.E. Laocoonte ou sobre as fronteiras da pintura e da poesia: com esclarecimentos ocasionais sobre diferentes pontos da história da arte grega. Introdução, tradução e notas Márcio Seligmann-Silva. São Paulo: Iluminuras, 1998.

REGO, P. C. Reflexão e fundamento: sobre a relação entre gosto e conhecimento na estética de Kant. Belo Horizonte: KRITERION, no. 112, Dez/2005, p. 214-228.

SAFRANSKI, R. Romantismo: uma questão alemã. Trad. Rita Rios. São Paulo: Estação Liberdade, 2010.

SCHILLER, F. A educação estética do homem: numa série de cartas. Trad. Roberto Schwarz e Márcio Suzuki; Introdução e notas Márcio Suzuki. São Paulo: Iluminuras, 2002.

SULZER, J. G. Aesthetics and the art of musical composition in the german enlightnment: selected writings of Johann Georg Sulzer and Heinrich Christoph Koch. Edited by Nancy Baker and Thomas Christensen. Cambridge: Cambridge University Press, 1995, pp. 01-108.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.