Banner Portal
Science and subjectivity from Hilton's perspective Japiassu
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Science
Subjectivity
Hilton Japiassu.

How to Cite

OLIVEIRA, Vanessa Sousa de. Science and subjectivity from Hilton’s perspective Japiassu. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 11, n. 1, p. 183–194, 2019. DOI: 10.20396/rfe.v11i1.8654796. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8654796. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The epistemological transformations that we have witnessed within the past fifty years, grounded on the questioning to Positivism, have profoundly changed the way of thinking the relationship between science and subjectivity. In this context, it is appropriate to ask about how this relationship is addressed in the Human/Social Sciences. The essay discourses about how the Epistemologies of Subjectivity are presented before this relationship, what is the social role delegated to the scientist, subject and object of his or her own
practices, and how the discussion is covered by the philosopher Hilton Japiassu.

https://doi.org/10.20396/rfe.v11i1.8654796
PDF (Português (Brasil))

References

BARROS, Antonio Teixeira de. A natureza interdisciplinar da Comunicação e o novo cenário da produção de conhecimento. Disponível em http://www.ciberlegenda.uff.br/index.php/revista/article/view/297/180. Acesso em 22 out 2018.

BAUMGARTEN, Maíra (2009) A prática científica na era do conhecimento: Metodologia e transdisciplinaridade. Sociologias, v. 11, n. 22, pp. 14-20. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/soc/n22/n22a02.pdf. Acesso em 10 set 2018.

COMTE, Auguste. Discurso Preliminar Sobre o Espírito Positivo. Rio de Janeiro (RJ): Editora Ridendo Castigat Moret, 2002. Disponível em http://www.ebooksbrasil.org/adobeebook/comte.pdf. Acesso em 27 nov 2018.

GAMBOA, Silvio Sánchez. Pesquisa em Educação: Métodos e Epistemologias. Chapecó: Argos, 2007.

GATTI, Bernadete Angelina. A Construção da Pesquisa em Educação no Brasil. Brasília: LiberLivro, 2007.

GRAMSCI, Antonio. Os Intelectuais e a Organização da Cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1985.

GUNTHER, Hartmut (2006). Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa. vol. 22 no.2 Brasília, 2006. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/ptp/v22n2/a10v22n2.pdf. Acesso em 02 nov 2018.

JAPIASSU, Hilton. Nascimento e Morte das Ciências Humanas. Editora Francisco Alves, 1978.

KELMAN, Herbert C. (1982). Ethical issues in Diferent social Science Methods. In T. L. Beauchamp, R. L., Faden, R. R., Wallace Jr., R. J., Walters, L. (eds.), Ethical Issues in Social Science Research (pp. 40-89). Baltimore: John Hopkins University Press. Disponível em http://scholar.harvard.edu/hckelman/files/Ethical_issues_1982.pdf. Acesso em 17 nov 2018.

KINCHELOE, Joe L. e BERRY, Kathlleen S. Pesquisa em Educação, Conceituando a Bricolagem. Porto Alegre (RS): ARTMED, 2007.

LEITE Somara B. (1993) Refletindo sobre o significado do conhecimento científico. Em Aberto, v. 12, n. 58, pp. 23-29. Disponível em http://www.rbep.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/1887/1858. Acesso em 20 out 2018.

MEKSENAS, Paulo. Pesquisa Social e Ação Pedagógica. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

MIRANDA, Maria Irene (2005). A produção do conhecimento científico, os paradigmas epistemológicos e a pesquisa social. In Educação e Filosofia, nº 37, jan/jun, pp. 239-251.

Sobrinho, José D. (2014) Universidade e novos modos de produção, circulação e aplicação do conhecimento. Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 19, n. 3, pp. 643-662: Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772014000300007. Acesso em 7 out 2018.

WEBER, Max. Ciência e política: duas vocações. 13ª Edição. São Paulo, SP: Cultrix, 1996.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.