Banner Portal
A possible dialogue between the School of the Annals & analysis of content in historical research
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Historical theories
School of the Annals
Content analysis

How to Cite

SILVA, Fabrícia Carla de Albuquerque; DIÓGENES, Elione Maria Nogueira; FERREIRA, Deyvid Braga. A possible dialogue between the School of the Annals & analysis of content in historical research. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 11, n. 2, p. 324–341, 2019. DOI: 10.20396/rfe.v11i2.8655015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8655015. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The question that guides this article can be outlined as follows: How do the Escola dos Annales and Content Analysis dialogue in historical research? Based on this issue, the narrative structure brings epistemological approaches between both methodological choices and weaves problematizations related to mistrust and resistance around them. The text is the result of a bibliographic research, in which scholars were consulted dealing with Interdisciplinarity, Research in Education, Content Analysis, Method and Historical Theories. The discussion included: the place of historical and / or historiographical research; Annales School and Content Analysis in qualitative research and the search for the implicit in sources. Finally, the study highlighted possibilities for dialogue between Escola dos Annales and Content Analysis, differentiating them, respectively, as methodological approach and data analysis techniques. Although the possible hierarchy between methodological approach and analysis techniques is pointed out, however, in this text, it is opposed to the hierarchy between sciences, as well as to the plastering of the ways of doing research.

https://doi.org/10.20396/rfe.v11i2.8655015
PDF (Português (Brasil))

References

REFERÊNCIAS

ARÓSTEGUI, J. A pesquisa histórica: teoria e método. Tradução: Andréa Dore; revisão técnica José Jobson de Andrade Arruda. Bauru, SP: Edusc, 2006. 592 p.

ARRUDA, J. J. de Andrade. Apresentação. In: ARÓSTEGUI, J. A pesquisa histórica: teoria e método. Tradução: Andréa Dore; revisão técnica José Jobson de Andrade Arruda. Bauru, SP: Edusc, 2006. 592 p.

BACHELARD, Gaston. A Formação do Espírito Científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005.

______. Uma epistemologia histórica. In: Epistemologia. Rio de Janeiro: Zahar, 1977

______. Conhecimento comum e conhecimento científico. In: Tempo Brasileiro São Paulo, n. 28, p. 47-56, jan-mar 1972.

______. O novo espírito científico. Lisboa: Edições 70, 1996.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARROS, J. D’Assunção. Historicismo: notas sobre um paradigma. ANTÍTESES, v. 5, n.º 9, p. 391-419, jan/jul 2012.

______. A Escola dos Annales e a Crítica ao Historicismo e ao Positivismo. Revista Territórios e Fronteiras. v.3, n.1 – Jan/Jun 2010.

BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa Qualitativa Com Texto Imagem e Som. 11ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013

BIBLIA SAGRADA. Traduzida em português por João Ferreira de Almeida. Revista e Atualizada no Brasil. 2 ed. Barueri – SP: Sociedade Bíblica do Brasil, 1993. 1248 p.

BLOCH, M. L. B. Apologia da História ou o ofício de historiador. Prefácio de Jacques Le Goff; apresentação à educação brasileira de Lilia Moritz Schwarcz e tradução de André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2001.

FRANCO, M. L. P. B. Análise de Conteúdo. Brasília: Líber Livro Editora, 2008.

GALLO, S. Conhecimento, transversalidade e currículo. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 24. Programa e resumos. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 1995. Disponível em: < www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/T1SF/Akiko/07.doc

>. Acesso em: 15 nov. 2018.

GAMBOA, S. S. Pesquisa em Educação: métodos e epistemologias. 2018.

GUERRA, I. C. Pesquisa Qualitativa e Análise de Conteúdo: sentidos e formas de uso. Princípia, 2012.

KUNDERA, M. O Livro do Riso e do Esquecimento, 1978.

JAPIASSU, H. Introdução ao pensamento epistemológico. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1986.

LOPES, A.R. C. Bachelard: o filósofo da desilusão. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.13, n.3, p248-273, 1996.

MONTEIRO, L. A.; MUNHOZ, Daniella; BERTHOLINI, F. Bachelard e a Epistemologia Histórica: uma vivência sobre a formação do espírito científico. XXXVI Encontro da ANPAD. Rio de Janeiro/ RJ – 22 a 26 de Setembro de 2012. Disponível em: <https://docplayer.com.br/35893902-Bachelard-e-a-epistemologia-historica-uma-vivencia-sobre-a-formacao-do-espirito-cientifico.html>. Acesso em: 22 mar. 2019.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.