Banner Portal
Formal, non-formal and Hip Hop education educational contexts and challenges in Brazil and Cape Verde
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Hip Hop
Interculturality.

How to Cite

MAFRA, Vitor. Formal, non-formal and Hip Hop education educational contexts and challenges in Brazil and Cape Verde. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 11, n. 1, p. 139–155, 2019. DOI: 10.20396/rfe.v11i1.8655068. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8655068. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

The modern school model that was universalized during the twentieth century proved incapable of responding to all the social demands imposed on it. Thus, during the second half of this century the crisis of the formal education system opened up several debates on issues that permeate the action of educating,
such as spaces, actors and why not on its own concept: what is it to educate? Thus, in this article I bring reflections on formal education, among other forms, analyzing the context of education in Brazil and Cape Verde, to understand how certain social actors, such as rappers, can contribute to the construction of an emancipatory education.

https://doi.org/10.20396/rfe.v11i1.8655068
PDF (Português (Brasil))

References

CORREIA, Virgílio. Educação e Desenvolvimento. Praia: Colibri. 2007.

DAVIS, Angela. Educação e Libertação: a perspectiva das mulheres negras. In: DAVIS, Angela. Mulheres, Raça e Classe. São Paulo, Boitempo, 2016.

GABINETE DE APOIO ÀS ONG e SECRETARIADO EXECUTIVO DA PLATAFORMA DAS ONG. Educação Popular – o caso de Cabo Verde. Praia: Plataforma das ONG’S de Cabo Verde. 2008.

GARCIA, Valéria Aroeira. O papel do social e da Educação Não formal nas discussões e ações educacionais. In: Congresso UNISAL, São Paulo, 2008. Disponível em: http://unisal.br/wpcontent/uploads/2013/09/mesa_8_texto_valeria.pdf. 2008. Acesso em 28 de março de 2019.

GHANEM, Elie. In: ARANTES, Valéria Amorim (org). Educação Não Formal: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2008.

GOHN, Maria da Glória. Educação não formal e o educador social. Atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010.

LA BELLE, Thomas J. (Ed.). Educación no formal y cambio social en America Latina. México: Nueva Imagen, 1980, p. 256.

PETRUS, Antoni. Novos âmbitos em educação social. In: ROMANS, M., PETRUS, Antoni., TRILLA, Jaume. Profissão: educador social. Porto Alegre: Artmed, 2003, p. 49-111.

ROMANS, Mercè. Formação continuada dos profissionais em educação social. In: ROMANS, Mercè, PETRUS, Antoni, TRILLA, Jaume. Profissão: educador social. Porto Alegre: Artmed, 2003. p. 115-206.

SILVA, Adriano Bueno. Palavra de Mano. Campinas, São Paulo: Editora Página 13, 2012.

TRILLA, Jaume. La educación fuera de la escuela: ámbitos no formales y educación social. - Barcelona: Editorial Ariel, 1996.

TRILLA, Jaume. La educación fuera de la escuela: enseñanza a distancia, por correspondência, por ordenador, radio, vídeo y otros médios no formales. Barcelona: Planeta, 1985.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.