Banner Portal
The setback in the fight against LGBTphobia in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Sexual diversity
School
Education
LGBT

How to Cite

GONZAGA, Taynan Matheus Sousa; GALLAS, Ana Kelma Cunha. The setback in the fight against LGBTphobia in Brazil: the prejudice experienced by the LGBT population in the school environment. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 11, n. 2, p. 281–289, 2019. DOI: 10.20396/rfe.v11i2.8655345. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8655345. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The school is one of the spaces where the LGBT population suffers prejudice and this continues to be reinforced by professionals in this environment and by their lack of preparation to deal with this problem. This work is characterized as a qualitative research, adopting as a methodology the revision of literature. This work is configured as a qualitative research, where we try to discuss the process of prejudice and exclusion of these students and what is the reason that causes them to drop out of school. This article concluded that there is still much to be overcome by the educational system for public policies on gender and sexuality to be implemented.

https://doi.org/10.20396/rfe.v11i2.8655345
PDF (Português (Brasil))

References

GOUVEIA, Raimundo, & CAMINO, Leôncio. (1993). Aspectos Psicossociais da Participação Política; a crença na eficácia da ação política. In I Encontro de Pós-graduados da UFPB, João Pessoa, 1, 2 e 3 de dezembro.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós-estruturalista. In: LOURO, G.L.; NECKEL, J.; GOELLNER, S. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2003. p. 28-40.

MACHADO, Maria das Dores Campos. Religião, cultura e política. Relig. soc., Rio de Janeiro, v. 32, n. 2, p. 29-56, 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872012000200003&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 29.05. 2018.

MELLO, Luiz. FREITAS, Fátima.PEDROSA, Cláudio.BRITO,Walderes. Para além de um kit anti-homofobia: políticas públicas de educação para a população LGBT noBrasil. Bagoas. n. 07, p. 99-122, 2012.

SOUZA, Jane Felipe de. Gênero e sexualidade nas pedagogias culturais: implicações para a educação infantil. 2011. UDESC, Florianópolis. Disponível em:http://titosena.faed.udesc.br/Arquivos/Artigos_gensex/SexualidadeInfantil.pdf. Acesso em: 09.08.2018.

SOUZA, Jane Felipe de. Gênero e sexualidade nas pedagogias culturais: implicações para a educação infantil. 2011. UDESC, Florianópolis. Disponível em:http://titosena.faed.udesc.br/Arquivos/Artigos_gensex/SexualidadeInfantil.pdf. Acesso em: 09.04.2019.

TEIXEIRA FILHO, Fernando S.; TOLEDO, Lívia Gonsalves; GODINHO, Pedro Henrique. A homofobia na representação de mães heterossexuais sobre a homoparentalidade. In: GROSSI, Miriam; UZIEL, Anna Paula;

MELLO, Luiz (Org.). Conjugalidades, parentalidades e identidades lésbicas, gays e travestis. Rio de Janeiro: Garamond, 2007. p. 301-319.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.