Banner Portal
Science conceptions of a bachelor's degree course in biological sciences
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Sciencie
Teacher training
Teaching in biological sciencies

How to Cite

FEIO, Kleber Vinicius Gonçalves; PAIXÃO, Carlos. Science conceptions of a bachelor’s degree course in biological sciences: introductory excerpts and reflections. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 11, n. 2, p. 342–354, 2019. DOI: 10.20396/rfe.v11i2.8655799. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8655799. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article aims to analyze excerpts from interviews with professors of the Licentiate in Biological Sciences course of the Federal University of Pará (UFPA), with the purpose of establishing an analytical panorama based on introductory reflections on explicit and unspoken conceptions of science present in the answers of these teachers. This is a qualitative study carried out in the Graduate Program in Education of UFPA. As a conclusion, this research refers us to the understanding that, in the Course studied, there is a predominance of a technical rationality in the interpretation and maintenance of a sense of approximate science of a kind of broad positivism and a cult of the notion of evolution-progress of neodarwinist conception.

https://doi.org/10.20396/rfe.v11i2.8655799
PDF (Português (Brasil))

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. 5ª edição, São Paulo: Martins Fontes, 2007.
BLANC, Marcel. Os herdeiros de Darwin. São Paulo: Editora Scritta, 1994.
DESCARTES, René. Obra escolhida. 3ª edição. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1994.
HABERMAS, Jürgen. Conhecimento e interesse. Rio de Janeiro: Guanabara, 1987.
HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo 1: racionalidade da ação e racionalização social. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
HUME, David. Investigação sobre o entendimento humano e sobre os princípios da moral. São Paulo: Editora Unesp, 2004.
KANT, Immanuel. Crítica da razão pura. 4ª ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1997.
KUHN, T. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1975.
KUHN, T. A tensão essencial. Lisboa: Edições 70, 1989.
LOCKE, John. Ensaio acerca do entendimento humano. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1999.
MARGULIS, L. Planeta simbiótico – uma nova perspectiva da evolução. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.
PAIXÃO, C. J. Episteme dos Métodos. Filosofia e Educação (Revista da UNICAMP). Campinas – SP, v. 5, n. 2, p. 43-56, outubro, 2013 (Dossiê Epistemologia e Teorias da Educação).
PLATÃO. Crátilo. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.
POPPER, K. A ciência normal e seus perigos. In LAKATOS, I.; MUSGRAVE, A. (org.). A crítica e o desenvolvimento do conhecimento. São Paulo: Cultrix, 1979.
POPPER, K. Conjecturas e refutações. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1980.
POPPER, K. O mito do contexto: em defesa da ciência e da racionalidade. Lisboa: Edições 70, 1999.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.