Banner Portal
Me, Philosopher of Education?
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Formation
Education philosophy
Academic trajectory

How to Cite

CAMARGO, Gustavo Schneider de. Me, Philosopher of Education? a reflective analysis of being a philosopher in education. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 11, n. 2, p. 355–367, 2019. DOI: 10.20396/rfe.v11i2.8656152. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8656152. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

As I faced new learning challenges in a subarea of study and research, I pursue to trace the production and academic trajectory of those who belonged to Education Philosophy. I used my own academic trajectory as parameter to limit my analyses. I collected all papers presented in 2007 to 2017, in all Anped National Scientific Reunions, GT17. I searched every author of these papers academic trajectory through the curriculum data base – Lattes. It was possible to come to a conclusion that my academic trajectory is not so erratic as I once imagined, and also, it was possible to define some guidelines that may help those in the path of becoming education philosophers.

https://doi.org/10.20396/rfe.v11i2.8656152
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, T.W. Dialética negativa. Introdução – Aforismo 19. Tradução de Marco Antonio Casanova. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2009.

ANPED. Anped - Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação. Disponível em: http://www.anped.org.br/sobre-anped.

BRASIL. Plataforma Lattes, CNPq. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/. Acesso em: 27 de setembro de 2018.

GINZBURG, C. O fio e os rastros: verdadeiro, falso, fictício. Tradução: Rosa Freire d’Aguiar e Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. Tradução: Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GOERGEN, P. Educação instrumental e formação cidadã: observações críticas sobre a pertinência social da universidade. Educar, Curitiba, n. 37, p. 59-76, maio/ago. 2010.

LARROSA BONDÍA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, abril, 2002.

LARROSA BONDÍA, J. Experiência e alteridade em educação. Reflexão e Ação, v. 19, n. 2, 2011, p. 4-27.

MACEDO, E.; SOUSA, C.P. A pesquisa em educação no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.15, n. 43, p. 166-176, jan-abr, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782010000100012&script=sci_arttext.

NOSELLA, P. A pesquisa em educação: um balanço da produção dos programas de pós-graduação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.15, n. 43, p. 166-176, jan-abr, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141324782010000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=pt.

O LEITO DE PROCUSTO. Disponível em: https://mitologica.blogs.sapo.pt/o-leito-de-procusto-304. Acesso em: 27 de setembro de 2018.

PUCCI, B. O privilégio da experiência filosófica no processo educacional. 3er Congreso Latinoamericano de Filosofia de la Educación. Cidade do México. Disponível em: www.filosofiaeducacion.org/actas/index.php/act/article/download/70/52 Acesso em: 27 de setembro de 2018.

SEVERINO, A. J. A busca do sentido da formação humana: tarefa da filosofia da educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.3, p.619-634, set. 2006.

TED Ideas Worth spreading. Disponível em: https://www.ted.com/about/our-organization. Acesso em: 11 de junho de 2019.

Your body language may change who you are. Amy Cuddy. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Ks-_Mh1QhMc. Acesso em: 11 de junho de 2019.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.