Banner Portal
Study of professional education policy in the oriented bahia for social inclusion
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Qualitative methodology
Educational Research
Public policy

How to Cite

SILVA, Rosemary Lopes Soares da. Study of professional education policy in the oriented bahia for social inclusion: methodological explanitation. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 11, n. 2, p. 251–280, 2019. DOI: 10.20396/rfe.v11i2.8657447. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8657447. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Explain the techniques and procedures, the concepts and categories with which the interpretation of the documents related to the Technical Vocational Education Policy of Medium Level -, implemented in Bahia / Brazil, specifically, based on the quadripolar approach that gave the theoretical-methodological density to the study of the object in relation to the epistemological, theoretical, technical and morphological poles. In this perspective, the realization of a research is not the fulfillment of “methodological ritualism” with a “theoretical fad” to avoid repeating what commonly happens in research in education, in a progressively more intense way, of eclectic attempts that randomly join techniques, methods and theoretical references without a clear understanding of the epistemological foundations  of the different paths of knowledge.
https://doi.org/10.20396/rfe.v11i2.8657447
PDF (Português (Brasil))

References

BAHIA. Plano de Educação Profissional da Bahia. Trabalho, Educação e Desenvolvimento Secretaria da Educação do Estado da Bahia. Superintendência de Educação Profissional SUPROF. 2008. Disponível em:< www.cdes.gov.br/.../apresentacao-plano-de-educacao-profissional-da-ba. > Acesso em 22/03/2013.

BAHIA. Superintendência de Educação Profissional. Política Pública de Educação Profissional da Bahia: a educação profissional como política social e como política pública: visão sistêmica. Salvador: SUPROF, 2014.

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal: introdução e tradução do russo Paulo Bezerra. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, M. M.; VOLOCHÍNOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2014.

BRUYNE, P. Dinâmica da pesquisa em ciências sociais: os polos da prática metodológica. Rio de Janeiro: Francisco Alvez, 1977.

CIAVATTA, Maria. Mediações históricas de trabalho e educação: gênese e disputas na formação do trabalhador. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009.

CHEPTULIN, A. A dialética materialista: categorias e leis da dialética. São Paulo: Alfa- omega, 2004.

DOS SANTOS, Theotônio. Teoria da dependência: balanços e perspectivas. Florianópolis: Insular, 2015.

FREITAS, L. C. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas, SP: Papirus, 2012.

SANCHEZ, S. G. Elementos para uma leitura do objeto. In: Epistemologia da Pesquisa em Educação: estruturas lógicas e tendências metodológicas. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas/SP, 1987, p. 11-18.


KONDER, L. O que é dialética. São Paulo: Brasiliense, 2004.

KOSIK, K. Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

MARX, Karl. O capital: critica da economia política. Livro I: o processo global da produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013a.

MARX, Karl. Obras Seletas de Karl Marx (Locais do Kindle 32-33). Centaur. Edição do Kindle, 2013b.


MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo, 2000.

SAVIANI, D. Escola e democracia. Campinas: São Paulo. Autores Associados, 2008.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-critica: primeiras aproximações. Campinas: São Paulo: Autores Associados, 2005.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação v. 12 n. 34 jan. /abr. 2007.

SAVIANI, D. História da ideia pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2013.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.