Abstract
Our goal is to discuss the tensions experienced in love relationships in modern society. Throughout the journey, our attention will be directed to Bergman film Scenes from a marriage (1973), in which Johan and Marianne marriage and private life, lived out, as the bourgeois ideal of individual fulfillment and happiness, are unmasked in their ritualisms revealing an institution in crisis, full of contradictions and opaque in nature. At first Freud weighein guides the discussion by showing that the secret nature of the affective bond, as well, becomes the source of suffering for us. In this context, we will analyze Hebert Marcuse propositions for whom the unconscious appears to have emancipatory potentialities of sexuality.
References
AGAMBEN, G. O que é um dispositivo. Outra travessia, Florianópolis- SC, v.?.n.5, p.9-16, 2005.
BERGMAN, I. Cenas de um casamento Sueco. Trad. Jaime Bernardes. Rio de Janeiro-RJ: Nórdica, 1973.
CENAS de um casamento . Cineasta/diretor Igmar Bergman. Produtor: Björn Thulin. Suécia, SWE: Versátil Home Vídeo, 1973. 2 discos dvd (299 min).
FREUD, S. Mal-estar na civilização. Trad. Paulo Sérgio de Souza. [s/d]
FREUD, S. O mal-estar na cultura. Trad. Renato Zwick. Porto Alegre- RS: L&PM, 2010.
GIDDENS, A. A transformação da intimidade: sexualidade, amor e erotismo nas sociedades modernas. São Paulo: Editora Unesp, 1993.
MARCUSE, H. Eros e Civilização. Tradução Álvaro Cabral. Rio de Janeiro-RJ: Zahar, 1968.
TAYLOR, C. As fontes do self: a construção da identidade moderna. 2ed. São Paulo: Edições Loyola, 2005.
VELOSO, C. E. V. T. Chuvas de Verão. Samba Cançã006F. Compositor: Fernando Lobo, c 1969. (02:51).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Filosofia e Educação