Banner Portal
The knowledge production on affirmative actions in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Acciones afirmativas
Investigación bilbiográfica
Producción del conocimento
Affirmative actions
Bibliographic research
Knowledge production

How to Cite

CARVALHO, Emanuel Mangueira. The knowledge production on affirmative actions in Brazil: prospects. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 11, n. 2, p. 237–250, 2019. DOI: 10.20396/rfe.v11i2.8657843. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8657843. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The article aims to present the production of knowledge about theses and dissertations that researched the theme of affirmative actions in Brazil. To this end, the research began by choosing a database, the BDTD, that allowed access to theses and dissertations produced in the postgraduate studies in Brazil. Then, we chose to use the term “affirmative actions” to perform the bibliographic search within the database. The information obtained by the bibliographic search were systematized in a excel spreadsheet. As a result, 373 knowledge productions were located, 173 in the Southeast, 82 in the South, 68 in the Northeast, 41 in the Midwest and 9 in the North.

https://doi.org/10.20396/rfe.v11i2.8657843
PDF (Português (Brasil))

References

ALTAFIN, Juarez. Cotas na universidade. Uberlândia, MG: EDUFU, 2011. 142p. ISBN 9788570782748

BDTD. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. IBICT Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. MINISTÉRIO DA CIÊNCIA, TECNOLOGIA, INOVAÇÕES E COMUNICAÇÕES. Brasília, DF: 2019. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/ acesso em 29. Out. 2019.

CARVALHO, Emanuel Mangueira. A produção do conhecimento sobre ações afirmativas nos programas de pós-graduação no Brasil: balanços e perspectivas. 2019. 1 recurso online (280 p.). Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/334436. Acesso em: 10 nov. 2019.

GOMES, Joaquim Barbosa. O debate constitucional sobre as ações afirmativas. In: SANTOS, Renato Emerson dos; LOBATO, Fátima (Org.). Ações afirmativas: políticas públicas contra as desigualdades raciais. Rio de Janeiro, RJ: DP&A, 2003. p.15-58. ISBN 8574902601

PIOVESAN, Flávia. Ações afirmativas na perspectiva dos direitos humanos. Cadernos de Pesquisa. v.35, n.124, p.43-55, jan/abr. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v35n124/a0435124.pdf Acesso em: 20 jun. 2016.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo "Estado da Arte" em educação. Revista Diálogo Educacional. v.6, n.19, set./dez.2006. p.37-50. Disponível em: http://www2.pucpr.br/reol/index.php/DIALOGO?dd1=237&dd99=view Acesso em: 27 fev. 2016.

SOARES, Magda Becker; MACIEL, Francisca P. Alfabetização. Brasília-DF: MEC/Inep/Comped, 2000. 173p. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484330/Alfabetiza%C3%A7%C3%A3o/f9ddff4f-1708-41fa-82e5-4f2aa7c6c581?version=1.3 Acesso em: 28 fev. 2016.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.