Banner Portal
The philosophy in the school space as a possibility of splitting Ideology:
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Philosophy
Education
Sociology

How to Cite

MATTOS, Luan Alex de. The philosophy in the school space as a possibility of splitting Ideology:: a brief analysis. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 13, n. 2, p. 2438–2451, 2022. DOI: 10.20396/rfe.v13i2.8660801. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8660801. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

The present article pretends to debate the paper of the philosophy in the school space. More than this, pretends to understand the reasons that makes of philosophy as being removed from the school boards. For this, we seek to analyze, starting from social teoricals and education teoricals, the paper of school today, contributing on the maintance of determinates socials workings. We also pretend to understand the paper of philosophy inside of the school, once that paper is very specific wich is dintinguished by the proposition of a critical reflection on reality. Finally, turning our gaze, with Alves (2002), to the period of military dictatorship in Brazil, we will discuss the effects of a critical pholosophy whitin a rigid state functioning and seek in contemporany time traces of these same exclusionary practices.

https://doi.org/10.20396/rfe.v13i2.8660801
PDF (Português (Brasil))

References

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos Ideológicos do Estado: nota sobre aparelhos ideológicos do Estado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1985.

ALVES, Daton José. A filosofia no ensino médio: ambiguidades e contradições na LDB. Campinas, SP: Editora Autores Associados. 2002.

BORIN, Luiz Claudio; BRIXNER, Jerônimo José. O “papel formador” da filosofia. In: CANDIDO, Celso; CARBONARA, Vanderlei (Orgs.). Filosofia e ensino: Um diálogo transdisciplinar. Ijuí, RS: Editora Unijuí. 2004. p. 129 – p. 140.

BOURDIEU, Pierre. (1966). A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Orgs.). Pierre Bourdieu: Escritos de educação. 13. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes. 2012. p. 39 – p. 64.

BOURDIEU, Pierre; CHAMPAGNE, Patrick. (1992). Os excluídos do interior. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Orgs). Pierre Bourdieu: Escritos de educação. 13. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes. 2012. p. 217 – p. 227.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase. Acesso em: 02 dez. 2019.

CARTOLANO, Maria Teresa Penteado. Filosofia no ensino de 2º grau. São Paulo, SP: Cortez. 1985.

HEINSFELD, Bruna D. S. S. RAMOS, Flávia, R. O. Reforma do Ensino Médio de 2017 (Lei Nº 13.415/2017): Um estímulo à visão utilitarista do conhecimento. In: Educere, XIII Congresso Nacional de Educação, 2017. Curitiba, PR. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/24107_11975.pdf. Acesso em: 12 de nov. de 2019.

ROCHA, Ronai Pires da. Sobre o espaço da filosofia no currículo escolar. In: CANDIDO, Celso; CARBONARA, Vanderlei (Orgs). Filosofia e ensino: Um diálogo transdisciplinar. Ijuí, RS: Editora Unijuí. 2004. p. 17 – p. 37.

SANTOS, Fausto dos. Os filósofos e a educação. Chapecó, SC: Editora Argos. 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.