Banner Portal
Art, culture, education, COVID-19 & frontier biogeographic critical decolonial thinking
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Philosophy
Decoloniality

How to Cite

BESSA-OLIVEIRA, Marcos Antônio. Art, culture, education, COVID-19 & frontier biogeographic critical decolonial thinking: for a pedagogy/philosophy of the liberation of bodies, souls and cultural activities. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 1964–1995, 2021. DOI: 10.20396/rfe.v13i1.8662003. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8662003. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The purpose of this essay is to critically discuss, through the frontier biogeographic decolonial thinking, the Art, Culture, Education and the pandemic of COVID-19 in order to highlight other perspectives of pedagogies and philosophies that promote the liberation of bodies, souls and the colonial differences externalized by the logics of modern reason from the 19th century onwards. XVI (Cartesian, ontological, phenomenological and Marxist) and / or postmodern century. XIX (capitalist) that still prevail as the only forms of survival in the West. The idea is to show that border cultures also produce art, culture and knowledge through “pedagogies” and “philosophies” of difference being anthropos.

https://doi.org/10.20396/rfe.v13i1.8662003
PDF (Português (Brasil))

References

BESSA-OLIVEIRA, Marcos Antônio. (Des)política para corpos-política na arte, na cultura e na educação. Interritórios - Revista de Educação Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, BRASIL, V.6, N.10, 2020, p. 1-26. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/interritorios/article/view/244891/34862. Acesso em: 31 out. 2020.

BESSA-OLIVEIRA, Marcos Antônio. Educação, Tecnocolonialidade, Docência Remota & A Covid-19. Campo Grande, MS: Life Editora, 2020a.

BESSA-OLIVEIRA, Marcos Antônio. Arte Biogeográfica, Processos Criativos & a Covid-19. Campo Grande, MS: Life Editora, 2020b.

BESSA-OLIVEIRA, Marcos Antônio. Artevírus, Arte de Dentro de Casa & a Covid-19. Campo Grande, MS: Life Editora, 2020c.

BESSA-OLIVEIRA, Marcos Antônio. Poéticas de processos artísticos biogeográficos: modos outros de cartografar bio-sujeitos, geo-espaços, grafia-narrativas. Cadernos de Estudos Culturais: Tendências Artísticas do Século XXI. Campo Grande, MS. Editora UFMS, v. 1, n. 19, 2018, p. 59-84. Disponível em: http://seer.ufms.br/index.php/ cadec/article/view/7729. Acesso em: 14 jul. 2019.

BESSA-OLIVEIRA, Marcos Antônio. Ensino de Artes X Estudos Culturais: para além dos muros da escola. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2010.

DUSSEL, Enrique. 1492: o encobrimento do outro: a origem do mito da modernidade: Conferências de Frankfurt. Tradução Jaime A. Clasen. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.

DUSSEL, Enrique D. Método para uma filosofia da libertação: superação analética da dialética hegeliana. Tradução Jandir João Zanotelli. São Paulo: Edições Loyola, 1986.

DUSSEL, Enrique D.. Filosofia na América Latina. Filosofia da libertação. Tradução Luiz João Gaio. São Paulo: Edições Loyola; Piracicaba, SP: Editora UNIMEP, 1982.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

LORCA, Javier. O controle dos corpos e dos saberes. Entrevista com Walter Mignolo. Tradução: André Langer. Página/12, 08 de setembro de 2014, p. 1-3. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/noticias/533148%ADo%ADcontrole%ADdos%ADcorpos%ADe%ADdos%ADsaberes%ADentrevista%ADcom%ADwalter%ADmignolo?tmpl=component&print=1&page=. Acesso em: 29 abr. 2016.

MIGNOLO, Walter D.. Desafios decoloniais hoje. Tradução de Marcos de Jesus Oliveira. Revista Epistemologias do Sul. Foz do Iguaçu, PR. V.1, n.1, 2017, p. 12-32. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/download/772/645. Acesso em: 27 fev. 2020.

MIGNOLO, Walter D.. “Prefacio”. In: PALERMO, Zulma. Para una pedagogia decolonial. 1. ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Del Signo, 2014. (El desprendimento/Walter Mignolo), p. 7-9.

MIGNOLO, Walter D.; TLOSTANOVA, Madina. Habitar los dos lados de la frontera/teorizar en el cuerpo de esa experiencia. Revista IXCHEL. Volúmen I, San José, Costa Rica, 2009, p. 1-22. Disponível em: http://www.revistaixchel.org/attachments/047_Habitar%20los%20dos%20lados%20art_%20Walter%20Mignolo.doc%29. pdf. Acesso em: 30 mai. 2013.

MIGNOLO, Walter D.. “Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política”. In: Cadernos de Letras da UFF: Dossiê: Literatura, língua e identidade, n. 34, 2008, p. 287-324. Disponível em: http://www.uff.br/ cadernosdeletrasuff/34/traducao.pdf . Acesso em: 08/07/2018.

OPAS – Organização Pan-Americana da Saúde. Folha informativa COVID-19 - Escritório da OPAS e da OMS no Brasil. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19. Acesso em: 08 nov. 2020.

PALERMO, Zulma. Para una pedagogia decolonial. 1. ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Del Signo, 2014. (El desprendimento/Walter Mignolo).

TARSIA, Rodrigo Dias. O calendário Gregoriano. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 17, n. 1, 1995. Disponível em: http://www.sbfisica.org.br/rbef/pdf/vol17a06. pdf. Acesso em: 01 jun. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Marcos Antônio Bessa-Oliveira

Downloads

Download data is not yet available.