Banner Portal
Notes for an education as an exercise of astonishment
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Ontology
Fundamentals of education

How to Cite

RIBEIRO, Luan Alves dos Santos. Notes for an education as an exercise of astonishment. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 2148–2171, 2021. DOI: 10.20396/rfe.v13i1.8662123. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8662123. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This essay aims to make ontological notes about the fundamentals of education. To this end, we will follow the path of Martin Heidegger's thinking, based on the scope of the question of being (Seinsfrage). To do this work, we will subdivide the study into three distinct moments. First, we will present some criticisms about education as knowledge transmission, as humanistic teaching, and as technical education. Then, we will present some fundamental elements of Heideggerian thinking. Finally, we will provide some reflections and indications of a hermeneutic and practical nature about education to think about its essence (Wesen) as a perpetual exercise of astonishment.

https://doi.org/10.20396/rfe.v13i1.8662123
PDF (Português (Brasil))

References

ARISTÓTELES. Metafísica. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

HEIDEGGER, Martin. A Essência do Fundamento. In: Marcas do Caminho. Petrópolis: Editora Vozes, 2008a.

HEIDEGGER, Martin A Essência da Linguagem. In: A Caminho da Linguagem. Petrópolis/São Paulo: Editora Vozes/Editora Universitária São Francisco, 2003.

HEIDEGGER, Martin. A Essência da verdade. In: Marcas do Caminho. Petrópolis: Editora Vozes, 2008b.

HEIDEGGER, Martin. A Origem da Obra de Arte. In: Caminhos de Floresta. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2014a.

HEIDEGGER, Martin. A Questão da Técnica. In: Ensaios e Conferências. Petrópolis: Editora Vozes, 2002a.

HEIDEGGER, Martin. Carta Sobre o Humanismo. In: Marcas do Caminho. Petrópolis: Editora Vozes, 2008c.

HEIDEGGER, Martin. Ciência e Pensamento do Sentido. In: Ensaios e conferências. Petrópolis: Editora Vozes, 2002c.

HEIDEGGER, Martin. Identidade e Diferença. In: Conferências e Escritos Filosóficos. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1999.

HEIDEGGER, Martin. O Tempo da Imagem no Mundo. In: Caminhos de Floresta. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2014b.

HEIDEGGER, Martin. O que quer dizer pensar? In: Ensaios e Conferências. Petrópolis: Editora Vozes, 2002b.

HEIDEGGER, Martin. O que é Metafísica? In: Marcas do Caminho. Petrópolis: Vozes, 2008d.

HEIDEGGER, Martin. Poeticamente o homem habita. In: Ensaios e Conferências. Petrópolis: Editora Vozes, 2002d.

HEIDEGGER, Martin. Seminários de Zollikon. Petrópolis: Editora Vozes, 2001.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Col. Multilíngues de Filosofia Unicamp. 1. reimpressão. Trad. Fausto Castilho. Petrópolis: Vozes, 2014c.

KAHLMEYER-MERTENS, Roberto. Heidegger e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana – Danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2017.

LARROSA, Jorge. Notas Sobre a Experiência e o Saber de Experiência. Revista Brasileira de Educação. Abril, 2002, n. 19, p.20-28.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola – Uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

RANCIÈRE, Jacques. O Mestre Ignorante – Cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2002.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia: Polêmicas de nosso tempo. Campinas: Autores Associados, 1985.

SLOTERDIJT, Peter. Regras para o parque humano – Uma resposta à carta de Heidegger sobre o humanismo. São Paulo: Estação Liberdade, 2000.

ZARADER, Marlène. Heidegger e As Palavras da Origem. Lisboa: Instituto Piaget, 1999.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Luan Alves dos Santos Ribeiro

Downloads

Download data is not yet available.