Banner Portal
The logic in the construction of research questions in the production of knowledge stricto sensu
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical education
Epistemology
Logic
Knowledge production

How to Cite

VILAS BÔAS JUNIOR, Jaildo; SÁ, Kátia Oliver de; ALVES, Moisés Henrique Zeferino. The logic in the construction of research questions in the production of knowledge stricto sensu. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 2056–2081, 2021. DOI: 10.20396/rfe.v13i1.8663836. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8663836. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

We aim to elaborate a balance on the logic of scientific questions in the production of stricto sensu knowledge. We took as sources 100 dissertations and 32 theses written by teachers who work in Physical Education courses in the State of Bahia - 1982 to 2018, addressing as an object the logic instituted by the scientific questions in the referred production. It is a documentary research, using historical and dialectical materialism as a method. The results show that 48% of the productions have their research questions built from the formal logic; 28% present a dialectical logic in the elaboration of scientific questions; and 24% have no research problem.

https://doi.org/10.20396/rfe.v13i1.8663836
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, Antônio. Ciência, força produtiva e capital na crítica da economia política marxiana. Projeto História, São Paulo, n.34, p. 277-288, jun. 2007.

ALVES, Moises Henrique Zeferino. Produção do conhecimento stricto sensu dos professores que trabalham nos cursos de Educação Física na Bahia-1982 a 2012: determinações históricas da Política nacional de pós-graduação. 159 f.2017. Dissertação (Mestrado) –Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.

ANDERY, Maria. A. P. A, et al. Para compreender a ciência: uma perspectiva histórica. Rio de Janeiro: Garamond, 2014. 434p.

BAZARIAM, Jacob. O problema da verdade. São Paulo: Círculo do livro, 1979. 251 p.

CHEPTULIN, Alexandre. A dialética materialista: Leis e categorias da dialética. São Paulo: Alfa-Omega, 1982. 354 p.

CHAVES, Márcia. A produção do conhecimento em Educação Física nos estados do nordeste (Alagoas, Bahia, Pernambuco e Sergipe), 1982-2004: Balanço e perspectivas. 159 f. 2005. Pós-Doutorado em Educação. Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia.

ENGELS, Friedrich. O papel do trabalho na transformação do macaco em homem. 4ª edição. São Paulo: Global editora, 1990. 19-37 p.

GAMBOA, Silvio Sanchez. Projetos de pesquisa, fundamentos lógicos: A dialética entre a pergunta e a resposta. Chapecó: Argos. 2013. 159 p.

ENGELS, Friedrich. O debate da pós-modernidade: as teorias do conhecimento em jogo. Filosofia e Educação (Online), ISSN 1984-9605 –Revista Digital do Paideia Volume 2, Número 2, outubro de 2010 –Março de 2011. 74-98 f.

HOSTINS, Regina Célia Linhares. Formação de pesquisadores na pós-graduação em educação: embates ontológicos e epistemológicos. 2006. 176 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Florianópolis, 2006.

LEFEBVRE, Henri. Lógica formal/lógica dialética (tradução de Carlos Nelson Coutinho). 3ªEd. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1983. 301 p.KOPNIN, P. V. Fundamentos lógicos da ciência. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1972. 280 p.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra, 1976. 250 p.

PAULO NETTO, José. Introdução ao estudo do método de Marx. 1. ed. São Paulo: Expressão popular, 2011. 64 p.

MARTINS, Lígia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuição à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2013. 315 p.

MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política: Livro I: o processo de produção do capital; [tradução de Rubens Ederle] - São Paulo: Boitempo, 2013. 894 p.

MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008. 288 p.

MARX, Karl. Formações econômicas pré-capitalistas (tradução de João Maia). 5ª ed. São Paulo: Paz e Terra. 1964. 137 p.

MORSCHBACHER, Márcia. Formação de professores: proposições para a formação para o trabalho científico na Licenciatura em Educação Física. 363 f. Tese (Doutorado) –Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2016.

SÁ, Kátia Oliver de. Projetos integrados de pesquisa em rede: Realidade e possibilidades da produção do conhecimento stricto sensu em educação física, esporte e lazer de professores que trabalham em cursos de Formação de professores de Educação Física no estado da Bahia –1982 A 2012. 2013. 147 f. Programa de Pós-Graduação em Educação. Faculdade de Educação, UNICAMP, Campinas, 2013.

SÁ, K.; SILVA, Luis; BÔAS JUNIOR, J. Elevação da formação do pensamento científico de pesquisadores: projeto epistefnordeste: Bahia. Filosofia e Educação [RFE]–volume 8, número 3 –Campinas, SP. Outubro de 2016 - janeiro de 2017 – ISSN 1984-9605. 169-192 p.

SAVIANI, Dermeval. Educação: Do senso comum à consciência filosófica. 3 ed. São Paulo: Cortez e Autores Associados, 1983. 224 p.

SILVA, Rossana Valéria Souza e. Pesquisa em Educação Física: Determinações históricas e implicações epistemológicas. 1997. 278 f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, UNICAMP, Campinas. 1997.

TRIVIÑOS, Augusto. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 1. ed. –23º reimpt. –São Paulo: Atlas, 2015. 9-73 p.

VILAS BÔAS JUNIOR, Jaildo Calda Dos Santos. A lógica dos problemas de investigação e das conclusões principais identificadas na produção do conhecimento stricto sensu de professores que trabalham nos cursos de educação física na Bahia- 1982 a 2018: limites e contradições. 100 f. 2019. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Jaildo Vilas Bôas Junior, Kátia Oliver de Sá, Moisés Henrique Zeferino Alves

Downloads

Download data is not yet available.