Banner Portal
Learn didactics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Didactics
Teacher training
Physical education

How to Cite

LOPES, João Pedro Goes; VIEIRA, Rubens Antonio Gurgel. Learn didactics: an experience report in the degree of physical education. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 13, n. 3, p. 2769–2789, 2022. DOI: 10.20396/rfe.v13i3.8664025. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8664025. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The present experience report addresses a semester of class at a private higher education institution in the city of Sorocaba, in the interior of São Paulo. The objective was to operate with the discipline inspired by the philosophical production of Gilles Deleuze to problematize the concept of learning. The evaluation process took place through a final assignment that corresponded to the five-hour physical education class at any level of basic education, and the production of a 5-page text with the following theme: “what made you think?”. Many of the works corresponded to a more superficial descriptive level about the events. Others, however, presented complex dilemmas about what education is.

https://doi.org/10.20396/rfe.v13i3.8664025
PDF (Português (Brasil))

References

BALL, Stephen. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, vol. 15, núm. 2, 2002.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs, vol. 2. 2ª edição. São Paulo: Editora 34, 2012.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs vol. 1. 2ª edição. São Paulo: Editora 34, 2011.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O Anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia 1. Tradução de Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Ed. 34, 2010.

FARIA, Marcelly Camacho Torteli. Um estudo do conto confissões de uma viúva moça, de Machado de Assis: experimentar o feminino. In: GRUPO TRANSVERSAL (Org.). Educação Menor: conceitos e experimentações. 2. ed. Curitiba: Appris, 2015. p. 141-159.

GALLO, Silvio. As múltiplas dimensões do aprender. Congresso de Educação Básica: Aprendizagem e Currículo. Secretaria Municipal de Educação da Prefeitura de Florianópolis. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC. 07/02/2012.

GALLO, Silvio. Deleuze & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

MACEDO, Elizabeth. Currículo como espaço Currículo como espaço-tempo de fronteira cultural. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 32, p. 285-372, maio/ago. 2006.

NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física cultural: inspiração e prática pedagógica. 1 ed. Jundiaí, São Paulo: Paco, 2018.

PASSOS Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. (Org.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.

SCHÉRER, René. Aprender com Deleuze. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 26, n. 93, p. 1183-1194, Set./Dez. 2005.

SILVA, Cintia Vieira da. Corpo e pensamento: alianças conceituais entre Deleuze e Espinosa. Campinas, São Paulo: Editora da Unicamp, 2013

WILLIANS, James. Pós-estruturalismo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.