Abstract
The present study aims to understand how current collaborations seek to elaborate renewed standard models, based on the investigations of society's present time and on the conceptions of the indispensable causes of Critical Theory. The research stands out as a qualitative research with an exploratory scope and approaches the Critical Theory of the Frankfurt philosopher Theodor W. Adorno. The results achieved with an analysis show an emergence of an education based on sensitivity and humanization to break the cycle of violence present in current educational models.
References
ADORNO, Theodor. Teoria da Semiformação In: PUCCI, Bruno; ZUIN, Antônio A. S.; LASTÓRIA Luiz A. Calmon Nabuco (orgs.). Teoria crítica e inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. – Campinas, SP: Autores Associados, 2010. – (Coleção educação contemporânea) p. 7 – 40.
ADORNO, Theodor. Educação e emancipação. São Paulo: Paz & Terra, 2012.
ADORNO, Theodor. Prismas: crítica cultural e sociedade. São Paulo: Ática, 2001.
ADORNO, Theodor. Dialética Negativa. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.
FREITAG, Barbara. A teoria crítica: ontem e hoje. 3 ed. São Paulo: editora brasiliense: 1990.
GIROUX, Henry. Pedagogia crítica como projeto de profecia exemplar: cultura e política no novo milênio. In: IMBERNÓN, Francisco. (Org.). A educação no século XXI: os desafios do futuro imediato; trad. Ernani Rosa – 2 ed. – Porto Alegre: Artmed, 2000, p. 65-75.
HORKHEIMER, Max. Teoria Tradicional e Teoria Crítica. In: BENJAMIN, Walter; HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor W.; HABERMAS, Jürgen. TEXTOS ESCOLHIDOS; traduções de José Lino Grünnewald... [et al.]. – 2. ed. – São Paulo: Abril Cultural, 1983a. p. 117-154. (Os pensadores)
HABERMAS, Jürgen. Filosofia e Teoria Crítica. In: BENJAMIN, Walter; HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor W.; HABERMAS, Jürgen. TEXTOS ESCOLHIDOS; traduções de José Lino Grünnewald... [et al.]. – 2. ed. – São Paulo: Abril Cultural, 1983b. p. 155-161. (Os pensadores)
MORA, José Ferrater. Dicionário de Filosofia. tomo IV : Q-Z / José Ferrater Mora ; [tradução: Maria Stela Gonçalves... et al.]. 2. ed. – São Paulo: Edições Loyola, 2004.
NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
NOBRE, Marcos. Curso livre de teoria crítica. Campinas, SP: Papirus, 2008.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Filosofia e Educação