Banner Portal
Thinking about a decolonial science education based on the poetry eu-mulher by Conceição Evaristo
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Conceição Evaristo
Decoloniality
Science teaching

How to Cite

ARAÚJO, Bárbara Simões Barreto de; ROCHA, Davi Maia; VIEIRA, Fábio Pessoa. Thinking about a decolonial science education based on the poetry eu-mulher by Conceição Evaristo. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 1917–1937, 2021. DOI: 10.20396/rfe.v13i1.8664162. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8664162. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

From a decolonial perspective of teaching, this article aims to reflect on the homogeneous dynamics of science education, which behaves as a vehicle for reproducing a Eurocentric world view, knowledge universalizing Western knowledge to the detriment of too many cultures. This objective is justified by the importance of analyzing the prestigious space that is still reserved for scientific rationality, which is propagated without the proper historical-philosophical contextualization. We will take the poetry Eu-mulher by Conceição Evaristo as a base, assuming that a Eurocentric education excludes minority groups, especially black women, from its core.

https://doi.org/10.20396/rfe.v13i1.8664162
PDF (Português (Brasil))

References

ARROYO, Miguel González. Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. 2. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2014. uanma Sánchez Arteaga

ARTEGA, Juanma Sánchez. La desigualdad de las desigualdades: Ciencia e Ideología en Mlle. Clémence Royer. In Guedes, E (Ed.). Desigualdades do feminino, Lisboa: Apenas Livros editora. P.14-36, 2007.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política[on-line], n.11, 2013.

COSTA, Fernanda Antunes Gomes et al. Narrativas femininas para uma Educação Decolonial. In: Decolonialidades na educação em ciência. 1.ed. São Paulo: Livraria da Física, 2019.

DESCARTES, René; ARTUR, Buchenau. Regulae Ad Directionem Ingenii. 1.ed. Paris: Vrin, 1965.

DUTRA, Débora Santos Andrade et al. Educação em Ciências e Decolonialidade: em busca de caminhos outros. In: MONTEIRO, Bruno A. P. et al. Decolonialidades na educação em ciências. – 1. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina: a condição feminina e a violência simbólica. 16.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2019.

DUSSEL, Enrique.1492 o encobrimento do outro: a origem do mito da modernidade. Petrópolis: Vozes, 1993

EVARISTO, Conceição. Poemas da recordação e outros movimentos. 1. ed. Rio deJaneiro: Malê, 2017.

EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. 1. ed. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2020.

FEYERABEND, Paul Karl. Adeus à razão. 1. ed. São Paulo: UNESP, 2010.

FEYERABEND, Paul Karl. Contra o método. 2. ed. São Paulo: UNESP, 2011.

FEYERABEND, P. K. Farewell to Reason. London. 1987. Disponível em: https://www.pkfeyerabend.org/en/paul-k-feyerabend/quelques-textes/. Acesso em: 29 de janeiro de 2021.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2.ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

KAUARK, Giuliana; BARROS, José Márcio; MIGUEZ, Paulo. Diversidade cultural: políticas, visibilidades midiáticas e redes. 1.ed. Salvador: EDUFBA, 2015.

KETZER, Patrícia. Como pensar uma Epistemologia Feminista? Surgimento, repercussões e problematizações. Argumentos, Fortaleza, nº18, p.12, jul./dez., 2017.

KUPER, Adam. A reinvenção da sociedade primitiva: transformações de um mito. Recife: EDUFPE, 2008.

MARCONDES, D. Iniciação à História da Filosofia. 1.ed. Rio de Janeiro: Zahar Editor, 2007.

MATTHEWS, Michael (Org.). International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching. Dordrecht: Springer, 2014.

MUNANGA, Kabengele; GOMES, Nilma Lino. O Negro no Brasil de hoje. São Paulo: Global, 2006.

LÉO NETO, Nivaldo Aureliano. A contextualização dos saberes para a descolonização de um ensino de Biologia que reconheça as identidades e diferenças. Entreideias, Salvador, v.7, n. esp, p.23-42, 2018.

PEREIRA, Letícia dos Santos et al. O apagamento da contribuição feminina e negra na ciência: reflexões sobre a trajetória de alice ball. Curitiba: Cadernos de Gênero e Tecnologia, p. 92-110, dez. 2019.

POLANYI, Michael. Conhecimento Pessoal: Por uma filosofia pós-crítica. 1. ed. Inovatec, MIT Portugal. 2013.

PINHEIRO, Bárbara. C. S. Educação em Ciências na Escola Democrática e as Relações ÉtnicoRaciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, p. 329-344, 2019.

PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. @Descolonizando_saberes: mulheres negras na ciência. 1.ed. São Paulo: Livraria da Física, 2020.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del Poder, Cultura y Conocimiento en América Latina. In: Anuário Mariateguiano. Lima: Amatua, v. 9, n. 9, 1997.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas: Buenos Aires, 2005.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do sul. 1.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

SANTOS, Raquel Amorim dos; SILVA, Rosângela Maria de Nazaré Barbosa e. Racismo científico no Brasil: um retrato racial do Brasil. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 68, p. 253-268, mar./abr. 2018.

SILVA, Luiz Henrique da; PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Produções científicas do antigo Egito: um diálogo sobre Química, cerveja, negritude e outras coisas mais. Revista Debates em Ensino de Química, Recife, v. 4, n. 1, p. 5-28, 2018.

TAVARES, Manuel. Boaventura de Sousa Santos e Maria Paula Meneses (Orgs.) (2009). Epistemologias do Sul. Revista Lusófona de Educação, Coimbra, p. 183-189, jun. 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Bárbara Simões Barreto de Araújo, Davi Maia Rocha, Fábio Pessoa Vieira

Downloads

Download data is not yet available.