Banner Portal
Education, arts and ancestral knowledge in the fight against racism
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Art
Ancestral knowledge

How to Cite

SILVA, Ana Carla de Moraes da; SILVA, Beatriz Araújo da. Education, arts and ancestral knowledge in the fight against racism: affections, memories and resistances. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 1938–1963, 2021. DOI: 10.20396/rfe.v13i1.8664181. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8664181. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The text brings a discussion about Education, Arts and Ancestral Knowledge as important contributions to the fight against racism. We use structured theories in the Black Movement, of Black Women in the Cultural, Political, Aesthetic, Religious bias and in the pillars of African Ancestral Knowledge in diasporas. We start from the reflection of socio-cultural and school interactions through a dialogical praxis between Education, Art and Ancestral Knowledge, discussing the black body as a discourse in the world and affectivity as a human technology in the process of belonging and historical and social recognition for the reconnection of society. memory of the African people in diaspora.

https://doi.org/10.20396/rfe.v13i1.8664181
PDF (Português (Brasil))

References

ACCIOLY, Izabel. O afeto não nos livra do racismo. Disponível em: https://negre.com.br/o-afeto-nao-nos-livra-do-racismo/. Acesso em: 27 de janeiro de 2021.

ANDRÉ, Bianka Pires. Racismo e des-afetividade no cotidiano escolar. Agenda Social, Norte Fluminense, v. 5, p. 30-41, 2011.

BATISTA, Carmen Silvia. Um olhar além das fronteiras: educação e relações raciais. Brasília: Cadernos de Educação, nº 23, 2010, p. 251-259.

BORBA, Sérgio da Costa. Multirreferencialidade: na formação do professor – pesquisador – da conformidade à complexidade. Maceió: EDUFAL, 2001.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: arte/ Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997. 130 p.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. LDBN nº 9394, De 20 de Dezembro de 1996.

BRASIL. Retrato das desigualdades de gênero e raça. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (et al). 4ª ed. Brasília: Ipea, 2011.

COSTA, Aline de. Da maestria na cultura popular. UESC. Mar. 2012. Disponível em: http://www.uesc.br/icer/artigos/maestria_culturapopular.pdf. Acesso em: 29 de set. 2021.

DRAVET, Florence Marie; OLIVEIRA, Alan Santos. Relações entre oralidade e escrita na comunicação: Sankofa, um provérbio africano. Miscelânea: Revista de Literatura e Vida Social, v. 21, p. 11-30, 2017.

DUARTE, Mel. Querem nos calar, poemas para serem lidos em voz alta. Uma antologia. Mel Duarte (Org.). Editora: Planeta do Brasil em abril de 2019.

EVARISTO, Conceição. Escrevivências da Afro-brasilidade: História e Memória. In: Releitura, Belo Horizonte, Fundação Municipal de Cultura, nº 23, novembro de 2008.

FRANCO, Nanci H. Rebouças Franco. Educação e diversidade étnico-cultural: Concepções elaboradas por estudantes no âmbito da Escola Municipal Helena Magalhães. 2008, 210f. Tese (Doutorado em educação) – UFBA, Salvador , 2008.

GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2017.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze et.al. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019, p.223-246.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação Mediadora: Uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre, Mediação 1991.

HOOKS, Bell. Vivendo de Amor. Disponível em: http://www.geledes.org.br. Acesso em: 21 de janeiro de 2021.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

JESUS, Carlos H. Martins de; SANTOS, Laurita. Movimento negro e Estado: as correlações de forças e a implementação de políttcas públicas. Maceió: EDUFAL, 2013.

MARQUES, Isabel A. Linguagem da dança: arte e ensino. São Paulo: Digitexto, 2010.

NASCIMENTO, Abdias. O quilombismo: documentos de uma militância pan-africanista. 3. ed. rev. São Paulo: Editora Perspectiva; Rio de Janeiro: Ipeafro, 2019.

NOGUERA, Renato. Afroperspectividade no ensino de filosofia: possibilidades da Lei 10.639/03 diante do desinteresse e do racismo epistêmico. Rio de Janeiro: O que nos faz pensar, v.28, n.45, 2019, p.434-451.

OLIVEIRA, Nadir N. Agô Alafiju, odara! A Presença de Clayde Wesley Morgan na Escola de Dança da UFBA: 1971 – 1978. Salvador, Fundação Pedro Calmon, 2007.

OLIVEIRA, Nadir N. Dança afro: sincretismo de movimentos. Salvador: EDUFBA,1991.

PETIT, S. H. Pretagogia: Pertencimento, Corpo-Dança Afroancestral e Tradição Oral Africana na Formação de Professoras e Professores. 1. ed. Fortaleza: EdUECE, 2015. v. 1. 261p.

SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Stuart Hall, Kathryn Woodwar. 14. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

SILVA, Ana Carla de Moraes. O ensino da dança no projeto alternativo de apoio a meninos e meninas de rua - ERÊ: Algumas considerações educacionais. SILVA, Jeferson Santos da. et al. Cabeça preta: pesquisa sobre a questão racial em Alagoas. Instituto do Negro de Alagoas (INEG). Belo Horizonte: Nandyala, 2017.

SILVA, Jeferson Santos da. O que restou é folclore: o negro na historiografia alagoana. Maceió: Fapeal:Imprensa Oficial Graciliano Ramos, 2018.

SODRÉ, Jaime. Ancestralidade na perspectiva da Educação. Educaxé. 27 Ago. 2010. Disponível em: http://mundoafro.atarde.uol.com.br/educaxe-ancestralidade-na-perspectiva-da-educacao/. Acesso em: 30 de set. 2014.

SODRÉ, Jaime. Jeferson Santos da. Algumas considerações acerca da crítica ao discurso de base étnica. SILVA, Jeferson Santos da. et al. Cabeça preta: pesquisa sobre a questão racial em Alagoas. Instituto do Negro de Alagoas (INEG). Belo Horizonte: Nandyala, 2017.

SILVA, Nelson Fernando Inocêncio da. Culturas e imaginário: um ponto de vista negro. Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2014.

SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Stuart Hall, Kathryn Woodwar. 14. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

SOARES, Lissandra Vieira; MACHADO, Paula Sandrine. "Escrevivências" como ferramenta metodológica na produção de conhecimento em Psicologia Social. Rev. psicol. polít. vol.17, n. 39, São Paulo, maio/ago. 2017.

SOMÉ, Sobonfu. O Espírito da Intimidade. São Paulo: Odysseus, 2003.

THEODORO, Helena. Mito e espiritualidade: mulheres negras. Rio de Janeiro: Pallas, 1996.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ana Carla de Moraes da Silva, Beatriz Araújo da Silva

Downloads

Download data is not yet available.