Banner Portal
Women CoMVidas
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Women
CoMVidas
Extension projects

How to Cite

AZINARI, Amanda Pereira da Silva; TORSI, Elizabeth Ângela dos Santos; FERREIRA, Waldineia Antunes de Alcântara. Women CoMVidas: indigenous, white, black, teachers, university students, community women. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 1891–1906, 2021. DOI: 10.20396/rfe.v13i1.8664188. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8664188. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The article presents a reflection on the performance of CoMVidas - Vale do Arinos Women's Collective for Lives - in immediate responses to the Covid pandemic19. It analyzes the initiative of women considering the place of experience and the online movement, as well as articulations with different institutions and extension projects. Thus, the objective is to highlight the actions and feelings constructed and constituted in the collective of women in the Vale do Arinos _MT region. We observed involvement, solidarity in assuming as a cause of CoMVidas in producing the maintenance of women's lives, and of women's families.

https://doi.org/10.20396/rfe.v13i1.8664188
PDF (Português (Brasil))

References

AZINARI, Amanda Pereira da Silva. Reflexões sobre gênero e sexualidade provocadas no I Edusex em Juara-MT. Anais Vol. 3 (2020): Mostra de Trabalhos Sobre Mulheres, Cáceres/MT, Brasil, 05 Março - 07 Março de 2020, Centro de Referência em Direitos Humanos "Profa Lúcia Gonçalves" - CRDHPLG, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT - Unemat Editora.

BRANDÃO. Carlos Rodrigues. O que é Educação Popular. São Paulo: Brasiliense, 2006

CISNE, Mirla, Feminismo e consciência de classe no Brasil. São Paulo: Cortez, 2014.

CUNHA, Teresa. Mulheres, Identidades e Territórios: as experiências e conhecimento delas. In. FERREIRA, Waldinéia Antunes de Alcântara, GRANDO, Beleni Salete, PEREIRA, Lisanil da Conceição Patrocinio e CUNHA, Teresa. Mulheres e Identidades: Epistemologias do sul: Mulheres Territórios e identidades. Curitiba: CRV, 2019.

DAMKE, Ilda Righi. O processo do conhecimento na pedagogia da libertação: As ideias de Fiori e Dussel. Petrópolis: RJ: Vozes, 1995.

FRANZ J.,Hinkelammert. Pensar em alternativas: capitalismo, socialismo e a possibilidade de outro mundo. In. DUSSEL, Enrique et all. Por um mundo diferente: Alternativas para o mercado global. Petrópolis: RJ, Vozes, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 64. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da tolerância. São Paulo: UNESP, 2004.

GADOTTI, Moacir. Educação Popular, Educação Social, Educação Comunitária: Conceitos e práticas diversas, cimentadas por uma causa comum. Revista Diálogos: pesquisa em extensão universitária. IV Congresso Internacional de Pedagogia Social: domínio epistemológico. Brasília, v.18, n.1, dez, 2012. Disponível em https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RDL/article/view/3909/2386> Acesso em: 22 ago 2020.

GADOTTI, Moacir. Por uma política nacional de educação popular de jovens e adultos / Moacir Gadotti. — 1. ed. — São Paulo : Moderna : Fundação Santillana, 2014.

GONH, Maria da Glória. Educação Não Formal, Aprendizagens e Saberes em Processos Participativos. Investigar em Educação - II ª Série, Número 1, 2014.

LINHARES, Célia. Anúncio/Denúncia. In. STRECK, Danilo, R., REDIN, Euclides e ZITKOSKI, Jaime José. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica. 2010.

PERUARE, Vitor Aurape. Yakuigady: cultura e sustentabilidade nas máscaras rituais do povo Kurâ Bakairi. Brasília, 2012. 57 p. il. Trabalho de Conclusão Curso de Mestrado. Centro de Desenvolvimento Sustentável, Universidade de Brasília, Brasília.

REDIN, Euclides. Boniteza. In. STRECK, Danilo, R., REDIN, Euclides e ZITKOSKI, Jaime José. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica., 2010.

SANT’ANA, Daniela Alves Braga. Alianças multifacetadas: colonização de Juara –Mato Grosso- discursos, práticas culturais e memórias (1971-2008). Dissertação (mestrado). Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, 2009.

WALSH, Catherine (Ed.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala, 2013.

ZITKOSKI, Jaime José. Diálogo/dialogicidade. In. STRECK, Danilo, R., REDIN, Euclides e ZITKOSKI, Jaime José. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica., 2010.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.