Banner Portal
Youth education and education for citizenship in high school
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Citizenship and education
Plato and Adorno
Curricular guidelines

How to Cite

NEGREIROS, Heitor Lopes; AUER, Franceila; TAQUINI , Rennati. Youth education and education for citizenship in high school: interlocutions with Plato and Adorno. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 2126–2147, 2021. DOI: 10.20396/rfe.v13i1.8664613. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8664613. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper, under a critical document analysis, aims to analyze the DCNEM in an attempt to discuss how the concept of citizenship has been outlined in these normative documents and the reflections of these different conceptions in the education of youth in high school, based on the theoretical contributions of Plato and Adorno. The results suggest an oscillating conception of citizenship; now approximate to market principles, now to citizen education for humanity and for work, in the ontological sense. It is concluded that education for the exercise of citizenship inspires reflection on the role of school education, where citizenship is in deed a right for all, having the common good as horizon.

https://doi.org/10.20396/rfe.v13i1.8664613
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. O conceito de esclarecimento. In: Dialética do esclarecimento. Fragmentos filosóficos. Tradução de Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

ADORNO, Theodor. Educação e emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

ANPED. Entenda a discussão sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais. 2012. Disponível em: https://anped.org.br/news/entenda-discussao-sobre-diretrizes-curriculares nacionais. Acesso em: 10 Fev. 2021.

BLOCH, M. Apologia da história: ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Brasília, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituição.htm. Acesso em: 14 Nov. 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Parecer 15/98; Resolução 03/98. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, CNE/CEB, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/resolucao_ceb_0398.pdf. Acesso em: 06 Dez. 2020.

BRASIL. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, 2001. Disponível em: http://planalto.gov.br./ccivil_03/leis/leis­­_2001/110172.htm. Acesso em: 30 jan. 2021.

BRASIL. Lei n. 11.494, de 20 de junho de 2007. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização de Profissionais da Educação – FUNDEB. Brasília, 2007. Disponível em: http://www2.camara.leg.br. Acesso em: 30 jan. 2021.

BRASIL. Emenda constitucional nº 59 de 11 de novembro de 2009. Acrescenta § 3º ao art. 76 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias para reduzir, anualmente, a partir do exercício de 2009, o percentual da Desvinculação das Receitas da União incidente sobre os recursos destinados à manutenção e desenvolvimento do ensino de que trata o art. 212 da Constituição Federal, dá nova redação aos incisos I e VII do art. 208, de forma a prever a obrigatoriedade do ensino de quatro a dezessete anos e ampliar a abrangência dos programas suplementares para todas as etapas da educação básica, e dá nova redação ao § 4º do art. 211 e ao § 3º do art. 212 e ao caput do art. 214, com a inserção neste dispositivo de inciso VI. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/Emendas/Emc/emc59.htm. Acesso em: 30 jan. 2021

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Portaria CNE/CEB nº 1/2010. Brasília, CNE/CEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15541-rceb001-10-pdf&category_slug=abril-2014-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 26 Dez. 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Portaria CNE/CEB nº 2/2010. Brasília, CNE/CEB, 2010. Disponível em: Portaria CNE/CEB nº 2/2010. Acesso em: 26 Dez. 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Parecer CNE/CEB nº 5, de 4 de maio de 2011. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, DF, 24 jan. 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/maio-2011-pdf/8016-pceb005-11. Acesso em: 21 Fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB nº 11, de 9 de maio de 2012. Trata das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília. 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10804-pceb011-12-pdf&category_slug=maio-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 21 Fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Medida provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Diário Oficial da União, Brasília, 2016. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/medpro/2016/medidaprovisoria-746-22-setembro-2016-783654-publicacaooriginal-151123-pe.html. Acesso em: 19 Dez. 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Parecer 15/98; Resolução 04/2018. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, CNE/CEB, 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55640296/do1-2018-12-18-resolucao-n-4-de-17-de-dezembro-de-2018-55640090. Acesso em: 19 Jan. 2020.

COIRO-MORAES, Ana Luiza; FARIAS, Victor Varcelly Medeiros. O exercício da cidadania da ágora grega ao site de rede social digital. Revista Extraprensa, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 74-91, 2017.

DAYRELL, Juarez. As múltiplas dimensões da juventude. Pátio Ensino Médio, Porto Alegre, v. 5, p. 6-9, 2010.

DELORS, J. et al. Educação: um tesouro a descobrir - relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 1998.

FILGUEIRAS, Luiz, GONÇALVES, Reinaldo. A economia política do governo Lula. Rio de Janeiro: Contraponto, 2007.

MARINELA, Fernanda. Direito Administrativo. Rio de Janeiro: Saraiva, 2017.

MELLO, Guiomar Namo de. Entrevista concedida ao canal UNIVESP. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=A_qqDUYG5Ko. 2012. Acesso em 04 de Fev. 2020.

PLATÃO. A República. Livro VII. Versão digital, 1996. Disponível em:

http://www.eniopadilha.com.br/documentos/Platao_A_Republica.pdf. Acesso em: 16. Nov. 2020.

SILVA, Mônica. Ribeiro. Políticas de currículo, ensino médio e BNCC. Um cenário de disputas. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 367-379, jul./dez. 2015.

VILELA, Rita Amelia Teixeira. Críticas e possibilidades da educação e da escola na contemporaneidade: lições de Theodor Adorno para o currículo. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 45. p. 223-248, 2007.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Heitor Lopes Negreiros, Franceila Auer, Rennati Taquini

Downloads

Download data is not yet available.