Banner Portal
Paul Ricoeur, education and teaching
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Paul Ricoeur
Education
Teaching

How to Cite

SOUSA, Thiago Luiz de. Paul Ricoeur, education and teaching: a reflection based on Novaski. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 13, n. 2, p. 2498–2515, 2022. DOI: 10.20396/rfe.v13i2.8665085. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8665085. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

Initially we sought to analyze in this article how we could examine the theme of education in the work of Paul Ricoeur, as he left no texts focused on this subject. In this context, Novaski's work intends to follow, in its own way, the same path that we seek by pointing out three striking features in Ricoeur's philosophy which contribute to the philosophy of education, namely, contemporaneity, hermeneutics and psychoanalysis. Based on the established horizon and Novaski's contribution, we present our own contribution, by revealing the Ricoeurian philosophy as a fair perspective not only for pondering over the philosophy of education, but also teaching.

https://doi.org/10.20396/rfe.v13i2.8665085
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Danilo Di Manno de. O silêncio dos docentes: uma nova configuração? Linhas Críticas, v. 14, n. 27, 2008. 301-318. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3497.

BRASIL. Orientações Curriculares Nacionais para o Ensino Médio: Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_03_internet.pdf.

DOMINGUES, Ivan. Filosofia no Brasil: Legados e perspectivas - Ensaios metafilosoficos. São Paulo: Editora unesp, 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GRONDIN, Jean. Paul Ricoeur. Tradução de Sybil Safdie Douek. São Paulo: Loyola, 2015.

HOURDAKIS, Antoine. Aristóteles e a Educação. Tradução de Luiz Paulo Rouanet. São Paulo : Edições Loyola, 2001.

JERVOLINO, Domenico. Discurso filosófico e existência em Ricoeur: filosofar após Kierkegaard. Tradução de AUTOR e Luciano Vicente. O que nos faz pensar, v. 29, n. 47, p. 238-246. Disponível em: http://oquenosfazpensar.fil.puc-rio.br/index.php/oqnfp/article/view/758.

MONGIN, Olivier. Paul Ricoeur e as fronteiras da filosofia. Tradução de Amanda Pereira da Silva. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.

NASCIMENTO, Wanderson Flor do. OUTRAS VOZES NO ENSINO DE FILOSOFIA: O PENSAMENTO AFRICANO E AFRO-BRASILEIRO. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação (RESAFE), n. 18, 2012. p. 74-89. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/resafe/article/view/4524.

NOVASKI, Augusto João Crema. Fenomenologia da ação: Proposta de uma filosofia da educação a partir da fenomenologia de Paul Ricoeur. 1984. 113 p. Tese. Doutorado em Educação – Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252789.

RICOEUR, Paul. História e verdade. Tradução: F. A. Ribeiro. Rio de Janeiro: Forense, 1968.

RICOEUR, Paul. Entrevista com Paul Ricoeur [sobre a crise da filosofia]. La philosophie d´aujourd´hui, Lausanne-Barcelone. Éditions Grammont-Salvat Editores (Bibliothèque Laffont des grandes thèmes), 1976. Tradução de Hugo Barros. Disponível em: http://www.uc.pt/fluc/uidief/textos_ricoeur/filosofia_actual.

RICOEUR, Paul. O conflito das interpretações: ensaios de hermenêutica. Tradução: Hilton Japiassu. Rio de Janeiro: Imago, 1978.

RICOEUR, Paul. A Crítica e a Convicção. Tradução de António Hall. Lisboa. Lisboa: Edições 70, 1995.

RICOEUR, Paul. O único e o singular. Tradução de Maria Leonor F. R. Loureiro. São Paulo; Belém: Editora UNESP; Editora da Universidade Estadual do Pará, 2002.

RICOEUR, Paul. O meu caminho filosófico. In: JERVOLINO, Domenico. Introdução a Ricoeur. Tradução de José Bertolini. São Paulo: Paulus, 2011. p. 120-143.

RICOEUR, Paul. A Simbólica do Mal. Tradução de Hugo Barros e Gonçalo Marcelo. Lisboa: Edições 70, 2017.

ROMÃO, José E. Compromisso do educador de jovens e adultos. In: GODOTTI, Moacir; ROMÃO, José E. (Org.). Educação de jovens e adultos: Teoria, prática e proposta. 2. ed. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2000.

AUTOR; GODINHO, Luiza Vieira. O "HOMERO" DE PAUL RICOEUR: UMA REFLEXÃO A PARTIR DE "O ÚNICO E O SINGULAR" In. FIEDLER, Cássia Zimmermann; CONCE, Christian; PIROLA, Émerson; Araujo, Pedro Antônio G. de (Orgs). XX Semana Acadêmica do PPG em Filosofia da PUCRS, Vol. 1. Porto Alegre, RS: Editora Fundação Fênix, 2020, p. 245-253. Disponível em: https://www.fundarfenix.com.br/51-xx-semana-acad%C3%AAmica-volume-i.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.