Banner Portal
The freirean thought and the teaching of the Tétum language during the Timorese resistance
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Popular education
Paulo Freire
Timor-Leste

How to Cite

URBAN, Samuel Penteado; SANTIAGO, Juliana Paiva. The freirean thought and the teaching of the Tétum language during the Timorese resistance. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 13, n. 2, p. 2323–2337, 2022. DOI: 10.20396/rfe.v13i2.8665504. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8665504. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This text seeks to present a concrete manifestation of Freirean thought in the East Timorese country. This thought formed the basis for the literacy processes carried out in the first half of the 1970s, serving as a basis for awareness and subsequent national liberation for the people of Timor-Leste. Methodologically, this text is the result of bibliographic reviews on Freirean Pedagogy, especially in relation to Generative Themes, as well as on Popular Education in Timor-Leste. Also, excerpts from an interview with Professor Dr. Antero Benedito da Silva were used in the present work.

https://doi.org/10.20396/rfe.v13i2.8665504
PDF (Português (Brasil))

References

ANTERO (2015). Apêndice 01. In: URBAN, Samuel Penteado. A formação da Escola de Educação Popular Fulidaidai-Slulu em Timor-Leste: uma história de resistência. 2016. 204 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, 2016.

BELO, Carlos Filipe Ximeneses. Prefácio. In: URBAN, Samuel Penteado; SILVA, Antero Benedita; LINSINGEN, Irlan von. Popular education in Timor-Leste: past and present experiences. Mossoró: EDUERN, 2020.

DURAND, Frédéric. Timor-Leste: País no cruzamento da Ásia e do Pacífico. Lisboa: Lidel, 2010

FREIRE, Paulo. Ação Cultural para a liberdade e outros escritos. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em Processo. 2. ed., Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1977.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

LEACH, Michael. Helen Hill’s contribution to the understanding of early East Timorese nationalism 1974-1975. In: LONEY, Hannah. et al. Hatene kona ba, Compreender, Understanding, Mengerti: Timor Leste. Díli: TLStudies, 2014. p. 265-270.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do Pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

SILVA, Antero Benedito da. Foinsa’e e Maubere: Historia Luta baUkun-Rasik-nahusi UNETIM ba DSMPPTL. Aileu: IEDKS, 2014.

SILVA, Antero Benedito da. FRETILIN Popular Education 1973-1978 and its relevance to Timor-Leste today. 2011. 327 f. Tese (Doutorado em Filosofia) - Universityof New England, 2011.

SILVA, Antero Benedito da. Literacy Model of the Maubere Pedagogy. In: URBAN, Samuel Penteado; SILVA, Antero Benedita; LINSINGEN, Irlan von. Popular education in Timor-Leste: past and present experiences. Mossoró: EDUERN, 2020.

SILVA, Antonio Fernando Gouvêa da. A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. 2004. 405 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2004.

TRIBESS, Camila. A transformação do termo maubere na perspectiva do giro decolonial In: Rupturas, continuidades e novas sínteses em Timor-Leste: anais da 1a Conferência TLSA-BR, 2018. Universidade de Brasília. Anais... Belo Horizonte: Casa Apoema, 2019. p. 139-145.

URBAN, Samuel Penteado; SILVA, Antero Benedita; LINSINGEN, Irlan von. Popular education in Timor-Leste: past and present experiences. Mossoró: EDUERN, 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.