Banner Portal
Paulo Freire
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Educational project
Political practice
Social transformation

How to Cite

SOUZA, Antonio Carlos; OLIVERA, Luiz Antonio. Paulo Freire: the art of dialoguing, remembering, recreating as a political practice and educational project. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 13, n. 2, p. 2235–2254, 2022. DOI: 10.20396/rfe.v13i2.8665510. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8665510. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

This text intends to present the actuality of Paulo Freire's contributions and his art of dialogue, of remembering, of recreating the political practice of the educational project as a space for overcoming the oppressor-oppressed, colonizer-colonized domination, a necessary condition in the process of social transformation. The study source is the Letters to Guinea-Bissau: records of an in-process experience, written in the mid-1970s that, in the wake of other writings by the author of the 1960s and 1970s, reveal the articulations, the pedagogical experience and Paulo Freire's policy and his team as collaborators of the revolutionary government of Guinea-Bissau in the elaboration of a national educational project.

https://doi.org/10.20396/rfe.v13i2.8665510
PDF (Português (Brasil))

References

COSTA, Larissa Magalhães. Campanha Nacional de Alfabetização de Adultos: Paulo Freire em Guiné-Bissau. Dissertação (Mestrado em História Comparada) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Rio de Janeiro, 2009. 156 f.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 5ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 2ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978a.

OLIVEIRA, Jonathan Marques. Práxis dialógica de Paulo Freire na Guiné-Bissau. Dissertação (Mestrado em Processos Socioeducativos e Práticas Escolares) - Universidade Federal de São João Del-Rei, 2019, 137p.

KREUZ, Debora Striede. A relação colonial e a luta pela libertação nacional em Albert Memmi e Frantz Fanon. Revista Latino-Americana de História, vol. 9, nº. 23–jan./jul.de 2020. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/rla/index.php/rla/article/view/946/386603. Acesso em: 27 abr. 2021.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Pedagogia do oprimido versus Pedagogia dos conteúdos. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 23, pp. 207-214, 2005.

SUCUMA, Arnaldo. Breve histórico sobre a construção do estado da Guiné-Bissau. Cadernos de História UFPE, Recife-PE, v. 9, n. 9, p. 129-144, nov. 2012. Anual.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.