Banner Portal
Return to the shade of a mango tree
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Praxiologies
Decolonial criticism
Education
Linguistics

How to Cite

SABOTA, Barbra; ALMEIDA, Ricardo Regis de; MOURA, Rodrigo Milhomem de. Return to the shade of a mango tree: a conversation about our praxiologicals in the style of Paulo Freire. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 13, n. 2, p. 2212–2234, 2022. DOI: 10.20396/rfe.v13i2.8665849. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8665849. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Of a qualitative-interpretativist nature, our study aims to relate the critical-decolonial linguistic education, as well as our life and teaching experiences with Freirian praxiologies. We wrote autobiographical narratives based on the question: How was your first encounter with the Freirian praxis? We also produced an (auto)biographical narrative of Paulo, by bricolage, with information found in five of his works. As a result of our efforts, we believe that this text has strengthened our dream of living a quality public education, which encourages more subjects in the fight in defense of the oppressed by race, gender and social condition.

https://doi.org/10.20396/rfe.v13i2.8665849
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Ricardo Regis. Educação Linguística Crítica de Aprendizes de Inglês: problematizações e desestabilizações. 2017. 145f. Dissertação (Mestrado em Educação Linguagem e Tecnologias) – Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2017.

HOOKS, BELL. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo Martins Fontes, 2013.

DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. (Ed.) The landscape of qualitative research. 4th ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2013.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983. 93 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. 41. edição. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da tolerância. 2. edição. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2014.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira [recurso eletrônico] 11a. ed. – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 74. edição. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2020.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia, não: cartas a quem ousa ensinar. 31. edição. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2021.

FREIRE, Paulo. HORTON, Myles. O caminho de faz caminhando. 6ª edição. Petrópolis: Vozes, 2011.

JORDÃO, C. M.. A língua inglesa como 'commodity': direito ou dever de todos? In: ROMANOWSKY, Joana Paulin; MARTINS, Pura Lúcia Oliver; JUNQUEIRA, Sérgio R. A.. (Org.). Conhecimento Local e Conhecimento Universal. Curitiba: Champagnat, 2004, v. 3, p. 287-296.

MOITA LOPES, Luiz Paulo. Pesquisa interpretativista em Linguística Aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A. vol. 10, n. 2, 1994. p. 329-338.

MONTE MÓR, W., The Development of Agency in a New Literacies Proposal for Teacher Education in Brazil in: JUNQUEIRA, Eduardo. S.; BUZATO, Marcelo E. K. (Orgs). New Literacies, New Agencies? A Brazilian perspective on mindsets, digital practices and tools for social action in and out of school. Nova Iorque: Peter Lang Publishers, 2013. p 126-146.

PIO, Paulo M.; CARVALHO, Sandra M. G de.; MENDES, J. E.; Práxis e prática educativa em Paulo Freire: reflexões para a formação e a docência In: FARIAS et al (Orgs.) Didática e Prática de Ensino na relação com a Formação de Professores. Livro 2. Recurso digital. Fortaleza: EdUECE, 2015.

REZENDE, Tânia F. Políticas de apagamento linguístico em contexto brasileiro. In: BARROS, Débora Magalhães de; SILVA, Kleber A.; CASSEB-GALVÃO, Vânia C. (Org.). O ensino em quatro atos: interculturalidade, tecnologia de informação, leitura e gramática. Campinas: Pontes, 2015. p. 63-77.

SABOTA, Barbra. Do meu encontro com a educação linguística crítica ou de como eu tenho revisitado meu fazer docente. In: PESSOA, Rosane R.; SILVESTRE, Viviane P. V.; MONTE MÓR, Walkyria. (Orgs.) Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil. São Paulo: Pá de Palavra, 2018. p. 49-70.

SABOTA, Barbra; SILVA, Hermindo E.; ALMEIDA, Ricardo Regis. Sobre o que vamos falar hoje? Educação linguística crítica em LE/LA e a escolha de temas para debate em aulas de inglês. In: FERRAZ, Daniel; KAWACHI-FURLAN, Claudia. Educação linguística em línguas estrangeiras. Campinas: Pontes, 2018. p. 87-106.

SILVESTRE, Viviane P. V. Colaboração e crítica na formação de professores/as de línguas: teorizações construídas em uma experiência com o PIBID. Campinas – SP: Pontes Editores, 2017.

SOUSA SANTOS, Boaventura. Beyond abyssal thinking: From global lines to ecologies of knowledges. Review (Fernand Braudel Centel), 30, n. 1, 2007, p. 45-89.

WALSH, Catherine, Interculturalidad, colonialidad y educación. Revista Educación y Pedagogia. Medelin. vol. XIX, n. 48, 2007, p. 25-35.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.