Abstract
Of a qualitative-interpretativist nature, our study aims to relate the critical-decolonial linguistic education, as well as our life and teaching experiences with Freirian praxiologies. We wrote autobiographical narratives based on the question: How was your first encounter with the Freirian praxis? We also produced an (auto)biographical narrative of Paulo, by bricolage, with information found in five of his works. As a result of our efforts, we believe that this text has strengthened our dream of living a quality public education, which encourages more subjects in the fight in defense of the oppressed by race, gender and social condition.
References
ALMEIDA, Ricardo Regis. Educação Linguística Crítica de Aprendizes de Inglês: problematizações e desestabilizações. 2017. 145f. Dissertação (Mestrado em Educação Linguagem e Tecnologias) – Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2017.
HOOKS, BELL. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo Martins Fontes, 2013.
DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. (Ed.) The landscape of qualitative research. 4th ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2013.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983. 93 p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. 41. edição. São Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da tolerância. 2. edição. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2014.
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira [recurso eletrônico] 11a. ed. – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 74. edição. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2020.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia, não: cartas a quem ousa ensinar. 31. edição. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2021.
FREIRE, Paulo. HORTON, Myles. O caminho de faz caminhando. 6ª edição. Petrópolis: Vozes, 2011.
JORDÃO, C. M.. A língua inglesa como 'commodity': direito ou dever de todos? In: ROMANOWSKY, Joana Paulin; MARTINS, Pura Lúcia Oliver; JUNQUEIRA, Sérgio R. A.. (Org.). Conhecimento Local e Conhecimento Universal. Curitiba: Champagnat, 2004, v. 3, p. 287-296.
MOITA LOPES, Luiz Paulo. Pesquisa interpretativista em Linguística Aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A. vol. 10, n. 2, 1994. p. 329-338.
MONTE MÓR, W., The Development of Agency in a New Literacies Proposal for Teacher Education in Brazil in: JUNQUEIRA, Eduardo. S.; BUZATO, Marcelo E. K. (Orgs). New Literacies, New Agencies? A Brazilian perspective on mindsets, digital practices and tools for social action in and out of school. Nova Iorque: Peter Lang Publishers, 2013. p 126-146.
PIO, Paulo M.; CARVALHO, Sandra M. G de.; MENDES, J. E.; Práxis e prática educativa em Paulo Freire: reflexões para a formação e a docência In: FARIAS et al (Orgs.) Didática e Prática de Ensino na relação com a Formação de Professores. Livro 2. Recurso digital. Fortaleza: EdUECE, 2015.
REZENDE, Tânia F. Políticas de apagamento linguístico em contexto brasileiro. In: BARROS, Débora Magalhães de; SILVA, Kleber A.; CASSEB-GALVÃO, Vânia C. (Org.). O ensino em quatro atos: interculturalidade, tecnologia de informação, leitura e gramática. Campinas: Pontes, 2015. p. 63-77.
SABOTA, Barbra. Do meu encontro com a educação linguística crítica ou de como eu tenho revisitado meu fazer docente. In: PESSOA, Rosane R.; SILVESTRE, Viviane P. V.; MONTE MÓR, Walkyria. (Orgs.) Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil. São Paulo: Pá de Palavra, 2018. p. 49-70.
SABOTA, Barbra; SILVA, Hermindo E.; ALMEIDA, Ricardo Regis. Sobre o que vamos falar hoje? Educação linguística crítica em LE/LA e a escolha de temas para debate em aulas de inglês. In: FERRAZ, Daniel; KAWACHI-FURLAN, Claudia. Educação linguística em línguas estrangeiras. Campinas: Pontes, 2018. p. 87-106.
SILVESTRE, Viviane P. V. Colaboração e crítica na formação de professores/as de línguas: teorizações construídas em uma experiência com o PIBID. Campinas – SP: Pontes Editores, 2017.
SOUSA SANTOS, Boaventura. Beyond abyssal thinking: From global lines to ecologies of knowledges. Review (Fernand Braudel Centel), 30, n. 1, 2007, p. 45-89.
WALSH, Catherine, Interculturalidad, colonialidad y educación. Revista Educación y Pedagogia. Medelin. vol. XIX, n. 48, 2007, p. 25-35.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Filosofia e Educação