Banner Portal
The subjectivity-objectivity dialectic
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Karl Marx
Paulo Freire
Dialectic
Subjectivity
Objectivity

How to Cite

CHACON, Daniel Ribeiro de Almeida; SILVA, Guilherme Oliveira e; PINHEIRO, Ana Luiza Fontoura. The subjectivity-objectivity dialectic: Marxian elements in the philosophical reading of Paulo Freire. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 13, n. 2, p. 2338–2356, 2022. DOI: 10.20396/rfe.v13i2.8666227. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8666227. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article aims to perform a brief investigation of the subjectivity-objectivity dialectic relationship from an emancipatory perspective of the oppressed class. In fact, our object of study, the pedagogy of the oppressed in Paulo Freire, will be analyzed in a dialogical perspective with the Marxian thought, seeking to find some fundamental marks of this German philosopher’s contribution for the constitution of the Freire's critical thought as a whole. In this occasion, we highlight that the central problem of research, namely the relationship between world and conscience, is given as an indeclinable problem for the process of historical and social struggle.

https://doi.org/10.20396/rfe.v13i2.8666227
PDF (Português (Brasil))

References

CHASIN, José. Marx: estatuto ontológico e resolução metodológica. São Paulo: Boitempo, 2009.

ELBE, Ingo. Between Marx, Marxism, and Marxisms – ways of reading Marx’s theory. Viewpoint Magazine, out./2013. Disponível em: http://viewpointmag.com/2013/10/21/between-marx-marxism-and-marxisms-ways-of-reading-marxs-theory/

FERNANDES, Sabrina. Pedagogia crítica como práxis marxista humanista: perspectivas sobre solidariedade, opressão e revolução. Educ. Soc., Campinas, v. 37, n. 135, p.481-496, abr.-jun., 2016

FREDERICO, C. O jovem Marx: 1843-1844. As origens da ontologia do ser social. 2.ed. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 64 ed. Rio de Janeiro / São Paulo: Paz e Terra, 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 52 ed. Rio de Janeiro / São Paulo: Paz & Terra, 2015.

HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade: doze lições. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

HEGEL, Georg W. F. Fenomenologia do espírito: Parte I. 2.ed. Petrópolis: Vozes, 1992.

LUKÁCS, Gyorgy. O jovem Marx e outros escritos de filosofia. 2.ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009. (Pensamento crítico; v.9).

MARX, Karl. Ad Feuerbach. IN: MARX, Karl; ENGELS, F. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas. São Paulo: Boitempo, 2007.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política: livro I: o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013a.

MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. 2.ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, Karl. Crítica da filosofia do direito de Hegel. 3.ed. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, Karl; ENGELS, F. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas. São Paulo: Boitempo, 2007

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A sagrada família, ou, A crítica da Crítica crítica. Contra Bruno Bauer e seus consortes. São Paulo: Boitempo, 2011.

REPA, Luiz. Notas sobre a tese da contemporaneidade dos jovens hegelianos. Cadernos de Filosofia Alemã, n.1, p. 43-53, 1996.

ROJAHN, Jürgen. The emergence of a theory: the importance of Marx's notebooks exemplified by those from 1844. Rethinking Marxism, 14:4, p.29-46, 2006.

SAITO, Kohei. Karl Marx’s Ecosocialism: capitalism, nature, and the unfinished critique of political economy. New York: Monthly, 2017.

SILVA, Guilherme O. O Fetichismo na obra marxiana: a contradição do trabalho na sociedade moderna. Belo Horizonte: Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia, 2019. (Dissertação de mestrado).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.