Abstract
This essay proposes to address the issue of listening in the classroom, during philosophy classes, with students of elementary school II and high school. From listening, a tangle of experiences is plotted that are articulated with the affections that occurred in the relationship between the school community. In addition, it is from these affections that the classroom can be thought of as a community space, where all participants contribute to meaningful learning by developing strategies for anti-racist struggles and a look at singularities. Therefore, it is in the body and in the production of meanings that experience and philosophy intertwine in the classroom, building desires and enthusiasm.
References
BENJAMIN, Walter. O narrador. In: Magia e Técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo. Ed. Brasiliense, 1994.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira”, e dá outras providências. Disponível em: Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm Acesso em: 10 fev. 2022.
BRASIL. Lei no 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 16 jul. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm#art266. Acesso em: 10 fev. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: Nascimento da Prisão. Petrópolis. Ed. Vozes, 2013.
hooks, bell. Ensinando a Transgredir: A educação como prática da liberdade. São Paulo. Ed. Martins Fontes, 2017.
KRENAK, Ailton. A vida não é útil.1a ed. São Paulo : Companhia das Letras, 2020
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro. Ed. Cobogó, 2019.
NIETZSCHE, Friedrich. A vontade de Poder. Rio de Janeiro . Ed. Contraponto, 2008
RIBEIRO, Djamila. Pequeno Manual Antirracista. São Paulo. Companhia das Letras, 2019.
RIBEIRO, Djamila. Lugar de Fala. São Paulo. Ed. Jandaíra, 2020.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Filosofia e Educação