Abstract
This study sought to analyze how the curricula originated, establishing as a starting point the Roman tradition and its archeology of legal knowledge, to then enter into the reflections around science and technology in modernity, laying bare valuable aspects in order to (re)think a humanist agenda in this área. As a theoretical-methodological option, a qualitative approach was adopted, with emphasis on literature review. As a result, it became evident the concrete need for a model of legal education that can break with the current socio-educational configuration and that is capable of ensuring a balanced junction between Humanism, Science, Technique, and the Arts.
References
ARENDT, H. Homens em tempos sombrios. Trad. Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
ARENDT, H. As origens do totalitarismo: antissemitismo, imperialismo, totalitarismo. Trad. Roberto Raposo. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
ARENDT, H. A dignidade da política: ensaios e conferências. Trad. Antonio Abranches. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1993.
ARENDT, H. A vida do espírito: o pensar, o querer, o julgar. Trad. Antonio Abranches. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1995.
ARENDT, H. Eichmann em Jerusalém: um relato sobre a banalidade do mal. Trad. José Rubens Siqueira. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
ARENDT, H. A condição humana. 10. ed. Trad. Roberto Raposo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.
ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2003.
BENJAMIN, W. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. In: Obras escolhidas. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Ed. Brasiliense, v. 1, 1983.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Resolução nº 05/2018, de 17 de dezembro de 2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Direito e dá outras providências. Brasília: MEC, 2018.
FREIRE, P. A Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança. 11. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1992.
GUANDALINI, W. Perspectivas da Tradição Romanística: passado e futuro do Direito Romano. Santa Catarina: Revista Sequência: Publicação do programa de pós graduação em direito da UFSC. v. 36, n. 70, 2015.
HABERMAS, J. Técnica e ciência como ideologia. Trad. Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1968.
HEIDEGGER, M. Ser e Tempo. Trad. Márcia de Sá Cavalcanti. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.
MAQUIAVEL, N. O Príncipe. Tradução de Maria Júlia Goldwasser. São Paulo: Martins Fontes: 2004.
PALMEIRA, L.L.P; PRADO, E.C; CORDEIRO, C. P. B. S. A educação em direitos humanos nos currículos dos cursos de direito no Estado de Alagoas: um estudo de caso em um caso a ser repensado. Revista Teias, Rio de Janeiro. volume 21, número 63, outubro/dezembro 2020. Disponível em: https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/download/49496/36158Revista htm. Acesso em: 28 de maio de 2021.
RAWLS, J. O Liberalismo Político. São Paulo, Martins Fontes, 2011.
RAWLS, J. O liberalismo político. 2. ed. Trad. Dinah de Abreu Azevedo, 2000.
ROSSI, P. Os filósofos e as máquinas 1400-1700. Tradução de Federico Carotti. São Paulo, Companhia das Letras, 1989.
ZAMBAM, N. J. Introdução à teoria da justiça de John Rawls. 2. ed. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2015.
ZAMBAM, N. J,; AQUINO, S. R. F. A teoria da justiça em Amartya Sen: temas fundamentais. Porto Alegre: Editora Fi, 2016.
ZAMBAM, N. J.; ALMEIDA, R. O. O liberalismo político de John Rawls: a missão de educar a juventude para a democracia no séc. XXI. In. Quaestio Juris. Rio de Janeiro, v. 10, n. 3, 2017.
ZAMBAM, N. J.; N.J. Amartya Sen: liberdade, justiça e desenvolvimento sustentável. Passo Fundo: IMED, 2012.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Filosofia e Educação